J E N N I F E E R G E

Kräftor och Västerbottenpaj

Glutenfri matlagning, Matpajer, Skaldjur, Tankar, Underbara dagar Permalink0
 
Vet inte om ni lyckades lista ut det igår men vi åt i alla fall kräftor igår!! Och till det måste man ju bara ha Västerbottenpaj! Jag har aldrig smakat kräftor innan men har förstått att denna paj är ett givet tillbehör.. och pajen har jag faktiskt smakat en gång - och den var suuuupergod! Och som komplement till kräftorna hade vi även räkor.. jag älskar ju räkor.. :)
 
Och till denna pajen behöver du till att börja med en pajdeg! Recept på mager pajdeg finns här och recept på glutenfri pajdeg hittar du här! :)
 
 
Så nu när du har fixat din pajdeg är det bara till att fixa fyllningen! Inte så svårt faktiskt.
 
Till 1 paj behöver du:
150 g river västerbottenost
4 ägg
2,5 dl grädde
2 dl mjölk
2 krm salt
½ krm svartpeppar
 
Vispa ägg, grädde, mjölk och kryddor. Blanda sedan ner osten.
 
 
Häll sedan blandningen i pajformen. Grädda pajen i mitten av ugnen i 200 grader i ca 30 minuter eller tills fyllningen stannat och fått en fin färg.
 
 
Sen är det bara att duka fram! Fram med pajen och kräftorna!! Såhär fin blev min paj.. och så här fina och röda var kräftorna vi köpt.. :)
 
 
Och såhär såg det ut när vi åt! Eller ja, innan vi började äta. Kan säga att vi slabbade till det ganska rejält!! Kräftor ska man väl inte äta om man är rädd för att bli kladdig..
 
Måste säga att det var VÄLDIGT gott!! Men väldigt pilligt.. jag som tycker "pillerajår" är jobbigt och pilligt nog! Men det var jättegott. Och pajen var verkligen SUPERGOD till! Måste göra den fler gånger, trots att Västerbottenost inte alls är särskilt billigt.. men det var verkligen en supergod middag! Och vi satt och åt hur länge som helst kändes det som.. så himla mysigt.. blir så ledsam.. vill inte flytta härifrån.. vill bo kvar för evigt och va liten för evigt och bara laga mat i all evighet :( :(
 
Usch nu börjar jag gråta!! Ja.. ledsen jenkost.. vill inte växa upp men vill ändå växa upp det är så HIMLA JOBBIGT :( :( Att slitas mellan två världar såhär.. men kanske växer man aldrig upp, kanske bara gör man det rent formellt men aldrig inombords, kanske är man alltid barn i själen och i hjärtat och i hjärnan, kanske får man bara erfarenheter, men kanske förlorar man aldrig barnasinnet snälla låt mig aldrig förlora det.. vill inte växa upp.. vill inte flytta ifrån min familj.. jag älskar ju dom så mycket.. varför kan man inte stanna tiden när man behöver det?! :( :( Måste verkligen ta vara på detta sista året i skolan, för det är det sista gymnasieåret och det kommer verkligen ALDRIG tillbaka! Det gör väl inga år men börjar inse det mer och mer nu och blir så himla himla ledsen.. :( Man får va ledsen ibland och det är jag nu!! Böl :( :( :(
 
Väldigt fin måltid i alla fall.. och mina syskon fick såklart tacopaj.. men till och med Oliver (!) gillade Västerbottenpajen! Såna här tillfällen ska jag komma ihåg!! Var jättefint alltihop!!! Älskar er min kära familj..!! PUSS OCH KRAM FRÅN JENKOST!! :( :) ♥
 
Till top