J E N N I F E E R G E

Kycklingtacos

Glutenfri matlagning, Kyckling Permalink0
 
Då var middagen tillagad, serverad och uppäten! Idag blev det kycklingtacos fast med "hemmagjord" krydda... mycket godare och mycket nyttigare med för den delen då det bara är rena kryddor! :) Går att äta detta i tortillabröd, i pitabröd och som sallad, utan bröd alltså. Det sistnämnda blev det för mig och det var supergott :)
 
Till 4 personer behövs:
1 kg kycklingfilé
2 tsk spiskummin
1 tsk vitlökspulver
3 tsk chilipulver
1 tsk paprikapulver
½ tsk oregano
½ tsk timjan
1 krm kanel
½ dl olivolja
 
Skär kycklingfilé i små bitar och lägg dem i en bunke.
Blanda kryddorna i en skål och häll i olivoljan. Rör om.
Häll marinaden över kycklingfilén och ställ bunken i kylen. Låt gärna kyckligen stå länge, ca 4 timmar så att marinaden hinner dra åt sig riktigt. Jag hade bara min inne i 1 timme (tyvärr) men det blev väldigt gott ändå! Resultatet blir ju självklart desto bättre om den får dra ännu mer :)
 
 
Och under tiden kycklingen gonar till sig kan man ju alltid skära lite grönsaker... :) :) Själv så glömde jag skära tomater.. tyckte väl att det var något som saknades... tomaterna har nämligen bytt plats här hemma och det glömde jag bort!
 
 
När kycklingen har varit inne tillräckligt länge är det bara till att ta ut den och steka den tills den är genomstekt! Luktar väääldigt gott när man steker den.. mmm..
 
 
Sen är det bara att servera! Mums mums mums... nästa gång jag gör detta ska jag DEFINITVT prova att ha kycklingen i pitabröd. Tror det blir liiite skillnad om man jämför med tacobröd, eller som idag inget bröd alls. Vi hade vitlökssås till men tror man kan ha lite vad som helst. Ville egentligen ha ostdipp till men det fanns inte hemma! Och man tager ju vad man haver.. :) :)
 
Mycket gott i alla fall! Verkligen värt att prova på att göra egen tacokrydda än att ta de färdigköpta.. :)
 
 
Till top