J E N N I F E E R G E

Mager pajdeg

Matpajer Permalink0
 
Idag får ni receptet på en mager pajdeg som INTE är glutenfri! Den är alltså heeelt normal och innehåller vetemjöl! Imorgon får ni se vad vi hade i pajen..!! Skymtar något där bakom men jag kan avslöja att det endast var tillbehör till denna underbara paj.. hur som helst: här får ni receptet på en mager pajdeg som passar till alla pajer i princip!! En smidig deg som inte smular och inte är lika sprött och frasigt som det annars kan vara.
 
Till 1 paj (4-6 personer) behövs:
3 dl vetemjöl
75 g kylskåpskallt smör
3/4 dl kesella
 
Finfördela smöret i mjölet för hand med en gaffel/fingertopparna eller gör det i en matberedare. När blandningen är grynig så tillsätt kesella och arbeta ihop till en deg. Min deg var grynig men liksom fast.. så jag satte ihop degen så att det blev en degklump istället för dessa "småbitar" som syns där uppe till höger.
 

Tryck sedan ut degen i en smörad pajform. Nagga pajskalet. Låt degen vila i kylen 15-30 minuter. Sätt därefter ugnen på 200 grader och förgrädda pajskalet i ca 10 minuter.
 
Sedan kan skalet fyllas med vad man vill! Degen blev väldigt fast och fin och "hållbar". Den gick inte i sönder när man skar i den och brändes inte fast i botten. Superbra deg!! Och givetvis kan man byta ut hälften av vetemjölet mot något grövre mjöl såsom grahamsmjöl eller rågsikt.
 
Och nu ska jag lägga mig i sängen med min dator och bok tänkte jag! Hörs imorgon :)
 
 
Till top