J E N N I F E E R G E

Tacopaj

Glutenfri matlagning, Matpajer Permalink0
Ja förlåt för alla dessa pajer men jag är ju en pajälskare.. idag gjorde jag en gammal klassiker (haha i vår familj i alla fall) men med en ny pajbottnen! Så lite spännande var det ju.. det var delade meningar om den..
 
Tilda tyckte inte den var god och föredrog den andra, mamma tyckte den var väldigt god och jag tyckte den var OK men inte lika god som den vi brukar ha.. att vi aldrig kan vara lika nöjda.. :) :)
 
Ikväll ska jag på bio med min moster!! Och kanske ska mamma också med, vet inte riktigt hur det blev.. hur som helst står jag för färden så vid kvart i åtta eller nåt hoppar jag in i bilen och kör! Wohoo! Tuut tuut...
 
Men innan dess ska ni givetvis få receptet på denna glutenfria pajbottnen... den kan även vi icke-glutenintoleranta äta.. :) :)
 
För en paj behövs:
1 dl olja
ca 3½ dl fin glutenfri mjölblandning (går att blanda med grov blandning, ta hälften av varje isåfall)
1 msk Fiberhusk
1 krm salt
2-3 msk vatten
 
 
Värm oljan försiktigt i en kastrull. Blanda och tillsätt mjölblandning, Fiberhusk och salt under kraftig omrörning, så att det blir en grynig massa. Ta kastrullen från värmen och tillsätt vattnet. Arbeta degen smidig.
 
Tryck ut den varma degen i en smörad form, ca 24 cm i diameter. Nagga degen och låt den svalna.
 
Förgrädda sedan pajskalet i mitten av ugnen i 225 grader, 10-12 minuter.
 
Degen är väldigt spröd och går lätt i sönder. Den var ganska svår att trycka ut eftersom den var så himla ömtålig. Men det gick! Efter att pajskalet förgräddats hade det spruckit lite grann.
 
 
Sen är det bara att fylla pajskalet med det innehåll du vill ha!
 
Min paj var inne lite väl länge i ugnen så den blev lite bränd på toppen men var fullt ätlig ändå.. viktigt att se till pajen, för även om det kanske står en speciell tid på receptet är det inte säkert att det stämmer.. :)
 
 
 
Till top