J E N N I F E E R G E

Vörtbröd

Brödutmaning, Julbak, Matbröd Permalink0
 
Julmust? I bröd? Japp! I detta vörtbröd är julmust huvudingrediensen. Om det är gott? Japp!
 
Har hört talas om vörtbröd så mycket, att det är juligt, kryddigt, gott, något speciellt med och ja.. nu var det minsann dags för mig att baka ett, såhär lagom till jul!
 
Till 2 bröd behöver du:
50 g jäst
50 g smör
2 burkar/flaskor julmust (66 cl)
3/4 dl mörk sirap eller bröd sirap
½ msk malda pomeransskal
½ tsk malda kryddnejlikor
1 tsk malen ingefär
1 tsk salt
1 dl russin
ca 1,7 liter rågsikt
1 ägg (till pensling!)
 
 
Smula ner jästen i en degbunke. Smält matfettet och häll i julmusten. Värm degspadet till fingervärme, 37 grader. Häll i lite av degspadet i bunken och rör ut jästen med det. Häll i resten av degspadet.
 
Tällsätt sirap, kryddor, salt, russin och det mesta av mjölet. Arbeta degen blank och smidig eller tills den släpper degbunkens kanter. Strö över lite mjöl och låt jäsa övertäckt i ca 30-40 minuter!
 
 
Knåda degen på mjölad arbetsbänk. Dela den i två lika stora bitar och forma dessa till runda eller avlånga limpor. Mina blev avlånga :) :) lägg dem på bakplåtspappersklädda plåtar. Nagga gärna bröden. Täck sedan över och låt jäsa i 30-40 minuter under bakduk.
 
När de väl har jäst färdigt så pensla dem med ägg (det struntade jag i iförsig hehe..). Grädda sedan bröden i nedre delen av ugnen i 200 grader i 30-40 minuter. Låt dem kallna i eller under bakdukar...
 
 
Tadaaa! Såhär blev mina! Och om de blev goda? Hmm..
 
Jag som aldrig ätit vörtbröd innan tyckte smaken var väääldigt speciell.. men! God! Och nu har jag smakat fler gånger och insett att - detta bröd är minsann bajsgott! Värt att baka året om! Och inte särskilt svårt. Jobbigt med julmusten bara - kan bli svårt att få tag i mitt i sommaren. Men men!
 
Supergott julbröd! Kryddigt och mumsigt med russinen! :) :)
 
 
Till top