J E N N I F E E R G E

Korvgryta med äpple och curry

Glutenfri matlagning, Grytor Permalink1
 
Då var det middagsdags igen!! Idag fick det bli korvgryta.. en som jag tycker är mycket godare än korvstroganoff.. den innehåller äpple och curry vilket gör att den smakar mycket och väldigt gott!! Delar av vad som behövs ser ni ovan:
 
ca 400 g falukorv eller någon annan korv (jag blandade kryddig korv med lite falukorv)
2 gula lökar
2 äpplen
1-2 tsk curry
1 msk vetemjöl (kan bytas ut mot maizena, se längre ner)
1/2 dl chilisås
1 dl buljong/1 buljongtärning
1 dl grädde
Salt
 
 
Vi börjar med att finhacka lök och att hacka äpplen. Äpplena får gärna skalas innan de hackas då skalet mjuknar men stör i munnen när äpplena varit i grytan.. kanske inte världens bästa förklaring men för att förenkla: jag skalade inte mina äpplen men hade jag gjort om maträtten imorgon hade jag istället skalat dem. Så!
 
Fräs löken i en gryta i runt 5 minuter. Tillsätt äpplena och curryn. Låt det fräsa ytterligare ett par minuter under omrörning på svag värme.
 
 
Och medan äpple och lök steks i pannan skär vi med fördel upp korven/korvarna!! Skär dem i antingen skivor eller i tärningar. Häll sedan ner korven i grytan.
 
Ser ni förresten färgskillnaden på chorizokorven och på falukorven? Wooow säger jenkost! Men båda två är väldigt goda - även om smakerna skiljer sig åt enormt. Chorizon är stark medan falukorven är väldigt mild...
 
 
Däreter strös vetemjölet på och rörs om. Späd med chilisås, buljong och grädde. Låt koka några minuter. Men eftersom min mamma är glutenintolerant och jag är så pass präglad av det eller vad man ska säga tog jag Maizena i istället för vetemjöl. Principen är nästan densamma. Om du vill ha Maizena i istället för vetemjöl gör du bara följande:
 
Blanda ut en matsked Maizena i ett glas med kallt vatten
Häll sedan ner blandningen i den sjudande såsen.
 
Som ni förstår får man alltså kasta om ordningen lite om man vill ha Maizena i då denna ska i när vätskan sjuder.. men det går alldeles utmärkt det med!
 
 
Sedan är det klar för servering! Wihooo.. Jag äter helst denna gryta med ris till, men första gången jag åt den för mååånga år sedan på Öland minns jag att vi hade makaroner till. Det funkar det med!! Och glöm SJÄLVKLART INTE salladen! För guds skull!
 
Smaklig måltid.. det var min.. om än lite väl stark med både stark sås och stark korv :) :)
 
#1 - - lisa:

hej jag undrar om man kunde hämta drinkar och sånt gratis på hotellet i Kos om det ingick i all inclusive eller om det bara var läsk man kunde hämta i poolbaren och i baren och så?

Svar: Hej! Ja man kunde hämta drinkar också. Det fanns drinkar med alkohol och utan alkohol. Så ja drinkar ingick det med :)
jennifeerge.blogg.se

Till top