J E N N I F E E R G E

Pestopaj med bakade grönsaker

Glutenfri matlagning, Matpajer, Vegetariskt Permalink2
 
Eftersom jag skulle jobba mellan 14-18 idag förberedde jag maten redan vid 11 i förmiddags. Det var pajdags, igen. Och eftersom min kära mor är glutenallergiker är pajbotten självklart glutenfri. När jag gör glutenfri pajdeg brukar jag blanda fin mjölmix med grov mjölmix. Ungefär som att blanda vetemjöl och rågiskt eller någon annan grövre mjölsort. Ärligt talat tycker jag bättre om glutenfri pajdeg än vanlig pajdeg. Faktiskt!! Så tycker definitvt, om ni vill och om ni kan, ska testa glutenfri pajbotten. Det blev 2 pajer så jag fördubblade receptet men nedan kommer recept för en pajbotten.
 
3 dl glutenfri mjölblandning
1 krm salt
75 g smör
1 dl kesella
1-2 msk vatten
 
 
Mjöl, smör och salt hackas samman i en matberedare. Det går att göra för hand också men det är mycket svårare och jobbigare.. en matberedare är definitvt att föredra! Då går det fort.
 
Tillsätt kesella och lite vaten i taget. Arbeta degen tills den blir smidig och slät. Måste bara säga att kesellan gör underverk för denna deg vilken annars hade varit väldigt torr.
 
Därefter smöras en pajform, lagom stor (den på vänstra bilden var 29 cm i diameter och det gick alldeles utmärkt att ha den men för att ha lite säkerhetsmarginal är ca 24 cm i diameter bättre). Tryckt ut degen med fingrarna i pajformen. Glutenfria degar har en tendens att vara lite kladdiga och om degen skullevara det är det alltså inget fel.
 
Glöm sen inte bort att nagga bottnen! Det glömmer jag ofta.
 
Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen, 225 grader i 10-12 minuter.
 
 
Under tiden pajskalet är i ugnen är det perfekt tillfälle att förbereda pajens innehåll! Detta behövs för att göra pestopaj med grönsaker:
 
1 röd paprika
1 zucchini
2 röda lökar
1/2 purjolök
5 champinjoner
 
Alla grönsaker skärs upp; paprikan i skivor liksom zucchinin och purjolöken medan rödlöken skärs i smala klyftor. Svampen skärs i skivor den med.
 
 
Lägg sedan grönsakerna på en plåt och häll över lite olivolja, salta och peppra. Låt sedan stå i mitten av ugnen i 15-20 minuter i 250 grader.
 
 
Medan grönsakerna görs äggstanningen som består av:
 
3 ägg
2 dl mjölk
1 dl pesto
 
Vispa ihop ingredienserna i en skål. När de ugnsbakade grönsakerna är klara läggs dem i det förgräddade pajskalet. Därefter hälls äggstanningen jämt över grönsakerna innan pajen åker in i ugnen. Grädda pajen i 35-40 minuter, i mitten av ugnen i 200 grader.
 
 
Sedan är pajen färdig att serveras!! Servera med sallad.
 
Den nedre pajen är en tacopaj till mina syskon och deras vänner, som inte uppskattar min matlagning haha.. Eller mina val av maträtter kanske är bättre sagt..
 
Hur som helst så är denna pestopaj jättegod! Jag rekommenderar den till alla! Okej till alla som gillar paj och till alla som gillar ugnsbakade grönsaker. Och ni som inte gillar det så testa ändå. Mums säger Jenkost och menar att det kan vara roligt att laga en annan paj än de vanliga pajerna som man ofta äter... såsom.. tacopaj.. och ost och skinkpaj, broccolipaj och allt annat vanligt.. även om de också är goda såklart.. ♥
 
 
#1 - - Lotta:

Det såg väldigt gott ut :) det är bra när man får tips. Ibland är det ide-torka här hemma! Kram från Alvas syrra

Svar: Det var väldigt gott! Ja det är ofta man får ide-torka tycker jag så det kan vara lite kul att variera :)Kram!
jennifeerge.blogg.se

#2 - - Lotta:

Eller så kanske vi kan anställa dig ;) för du verkar göra det himla bra!
Snart kommer nördarna (Alva o Oliver) till Öland. Det ska bli kul! Jag är alltid där o stör dom! Haha :) syskonkärlek! Kram

Svar: Haha jag tycker mest det är kul att laga mat! Om det blir bra vet jag inte.. :D Ja det är bara några dagar kvar.. Jag brukar också störa dem.. det är roligt.. mohaha.. :) Kram!
jennifeerge.blogg.se

Till top