J E N N I F E E R G E

Räk och rislåda

Glutenfri matlagning, Skaldjur Permalink0
 
Jag lagade räk och rislåda idag! Det är så himla gott och så var jag så sugen på det :) Sa det mest spontant i förmiddags att vi kunde äta det och så bara nappade mamma och pappa! Wihoo!! När man gör räk och rislåda ska man koka riset i spadet från sparrisen och champinjonerna som sedan ska vara i själva lådan. Riset tar verkligen smak av spadet! Jag tycker det är jättegott. Som sås vispades först äggvitor till hårt skum och därefter äggulor tillsammans med grädde och majonnäs. De blandades sedan samman.
 
 

När riset var färdigkokt breddes det ut i en form. På riset lade jag på sparris, svamp och därefter räkor och till slut hälldes såsen på. Ovanpå allt var det riven ost. Mumsigt. Sedan tjoff in i ugnen för att få lite färg. Vilket i sin tur tog längre tid än jag trodde.. zZzz.. tur det inte var sååå bråttom med middagen. :) :)
 
 
Till slut blev räk och rislådan gyllene och färdig. Till den var det rädisor, sallad och vattenmelon (!). Hittade en stor melon i kylen och var bara TVUNGEN att skära upp några bitar till middagen.. I löv vattenmelon.. det har vi (i alla fall jag) ätit hela förra veckan till middagen då det fanns hur många skivor som helst på buffén på Kos.. åhh Kos...
 
Aja. God middag blev det i alla fall! Mums mums.
 
 
 
Till top