J E N N I F E E R G E

Glutenfri chokladkrans

Bullar, Glutenfri bakning Permalink0
 
Choklad och glutenfritt mjöl?? Vad kan det bli..? Inte muffins och ingen mjuk kaka.. nej, det blev en chokladkrans! Japp. Låter det spännande? Ja jag håller med.
 
Receptet är en hybrid från olika recept varav ett kommer från "Rutiga bakboken" och ett från tidningen Hembakat. Jag har gjort det till mitt eget mer eller mindre :) Det är en glutenfri vetekrans. Eller ja, en glutenfri krans snarare.. vetekrans bådar inte gott för en glutenintolerant.. :)
 
Till 1 krans (eller ca 40 bullar) behöver du:
50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
½ tsk salt
1 dl socker
2 msk husk
13-14 dl glutenfritt mjöl
 
Fyllning:
75-100 g hackad choklad
ev. nutella
 
Pensling och garnering:
1 ägg
smält choklad
florsocker
 
 
Smula ner jästen i en degbunke. Smält smöret och tillsätt mjölken. Låt degspadet blir fingervarmt. Rör ut jästen i degspadet.
 
Tillsätt salt, socker, husk och nästan allt det glutenfria mjölet. Arbeta degen blank och smidig. Glutenfri bulldeg är ganska bråkig, men denna ska ändå vara någorlunda fin och inte sååå kladdig. Men lite kladdig är ok. Det är rätt jobbigt att blanda för hand så blanda med fördel i en assitent.. :)
 
Låt sedan degen jäsa under bakduk i 30-40 minuter.
 
 
Hacka chokladen i bitar och ta sedan upp degen på arbetsbänken. Börja knåda in chokladbitarna i degen. Det blir lite kantigt, men det gör ingenting.
 
Kavla sedan ut degen till en platta, cirka 30 x 40 cm. I denna platta kan du strö lite mer hackad choklad eller pensla på nutella! Jag tänkte inte på att man kan pensla på nutella på plattan också! Det ska jag lätt göra nästa gång :) :)
 
 
Rulla sedan ihop degen till en rulle, som en rulltårta! Om du vill ha en krans för du ändarna mot varandra och formar rullen till en stor krans. Du kan behöva dra och ha dig i kransen för att den skagå ihop men det är inga konstigheter!
 
Därefter klipper du små flikar i kransen som du drar åt höger, sedan vänster, sedan höger, sedan vänster så blir det som en slags... ja.. krans! Det var lite knepigt att klippa tyckte jag men väldigt roligt!
 
Täck kransen med bakduk och låt den jäsa i ca 30 minuter.
 
Pensla sedan med uppvispat ägg och grädda längst ner i ugnen i 200 grader, ca 25 minuter. Jag läste fel och hade inne kransen så som man ska ha inne bullarna.. not good! Så min blev lite välgräddad om man säger så.. :) men det som står här stämmer!
 
 
När kransen har svalnat är det bara att pudra florsocker över och garnera med smält choklad!!
 
Jag tycker den ser riiiiktigt god ut med florsockret och chokladen!! Sen alla chokladbitar inuti också som blir som en liten surprise när man tar en tugga.. mmm!
 
 
Vi fikade på kransen i uterummet. Två blommor från trädgården fick pryda kransen och gav den ett trevligt utseende, det såg så tomt ut med hålet i mitten :)
 
Riktigt god krans och bra glutenfri deg som inte var heeelt ohanterlig! Det går att variera i all oändlighet: om du hellre vill göra kanelbullar eller en kanelkrans så gör det för all del! Kanske med vaniljkräm? Sylt? Bär? Inte vet jag! Bara att prova sig fram :)
 
Som sagt: nästa gång ska jag pensla degen med nutella och rulla ihop. Det måste ju bli världens chokladbomb! Supermumsigt :)
 
 
Till top