J E N N I F E E R G E

Potatissallad med honung

Glutenfri matlagning, Potatis, Sallad Permalink0
 
Som ni kanske har märkt gillar jag verkligen potatissallad såhär på sommaren.. så varför inte prova på ännu en ny variant?
 
Jag provade i alla fall en ny variant i förra veckan som jag hittade i en japansk receptbok som heter "Inte bara sushi". Själva potatissalladen tyckte jag nog inte smakade så asiatiskt, eller vad man ska säga, men den var väldigt god.
 
Jag har dessutom gjort om receptet till mitt eget. Jag kommer lägga ut båda recepten så kan du välja det du tycker låter bäst när det väl är din tur att göra den här potatissalladen!
 
Originalreceptet:
500 g potatis
1 morot
1½ tsk vinäger
120 g gurka
½ äpple
½ gul lök
½ tsk salt
vitpeppar
½ dl majonnäs
 
Mitt recept:
500 g potatis
1 morot
1½ tskvinäger
120 g gurka
ärtor
½ gul lök
½ tsk salt
vitpeppar
yoghurt
honung
senap
 
Börja med att koka potatisen. När den kallnat skär du den i bitar. Häll vinäger över potatisen och skala och hacka moroten. Skiva gurkan och löken i små bitar. Skiva äpplet i bitar om du har ett, annars häll i ärtorna bland potatisen och resten av grönsakerna.
 
 
Om du har majonnäs som sås, så häller du bara i den just nu och hoppar över den här delen.
 
Men om du hellre vill prova på min sås, med honung och senap, så gör det för all del!
 
Börja med att hälla upp yoghurt i en skål. Därefter häller du i senap och honung och smakar av efterhand och fixar och har dig tills smaken är som sådan att du gillar den. Salta och peppra oxå!
 
 
Därefter häller du såsen över potatisblandningen och rör runt så att allting blandas!
 
Det blev himla fina färger med den orangea moroten och de gröna ärtorna.. :)
 
 
Plasta därefter in potatissalladen och låt den stå i kylskåpet. Detta är nästan ett MÅSTE! Annars blir den inte lika god!! Den behöver liksom stå och gona till sig lite - jag vet inte hur många gånger jag har sagt detta i alla mina potatissallad recept.
 
Prova gärna! Det var väldigt gott att ha honung och senap som sås.. jag gillade den verkligen i alla fall :) :)
 
 
 
Till top