J E N N I F E E R G E

Sojapaj med kall räkfyllning

Glutenfri matlagning, Matpajer Permalink0
 
I fredags var det pajdags här hemma och jag ställde mig rätt så tidigt vid köksbänken för att förbereda pajskalet.. jag tänkte först göra det där vanliga pajskalet som vi alltid gör: glutenfri pajdeg..
 
Men denna gång kände jag att jag ville prova på nåt nytt, särskilt eftersom jag såg alla mjölsorter i skafferiet som bara ropade på mig.. "Baka med oss Jennifer.. gör nåt nytt Jennifer.. pleeeasse..."
 
Jag följde deras röst ut på internet och hittade ett recept på pajdeg med sojamjöl. Varav jag lade till ett ägg på det. Vill ni ha det? Här kommer det:
 
Pajdeg med sojamjöl
3 dl sojamjöl
100 g smör
1 ägg
en nypa salt
 
Mixa ihop mjölet och saltet med smöret, det går lätt och smidigt i en matberedare. Tillsät ägget och kör runt tills det blir en smidig deg som går att forma.
 
Jag blev dock väldigt förvånad över att sojamjölet var så gult! Det trodde inte jag.. :) :)
 
 
Tryck sedan ut pajdegen i en smörad pajform. Nagga degen med en gaffel och grädda den i mitten av ugnen, 10-12 minuter på 200 grader.
 
Pajdegen till höger är den paj jag gjorde till Tilda.. hon fick nämligen en helt egen tacopaj. Av någon anledning gjorde jag den glutenfri också (hade ju kunnat göra den på vetemjöl för Tilda är inte glutenintolerant..), jag är väl lite skadad av mjölrädda mamman..
 
Pajdegen till Tilda kallar jag för glutenfripajdeg med ägg. Det är samma som sojapajen, fast med glutenfri mjölblandning istället! Samma grader, samma princip, samma tid i ugnen.. inget avancerat alls :)
 
 
Själva fyllningen kommer från ett recept jag hittade i ICA-kuriren på bibblan. Det lyder som följer:
 
200 g philadelphiaost
1 dl vispgrädde
1 gul lök, finhackad
1 knippa dill
200 g skalade räkor + extra till dekoration (du får gärna ta mer räkor om du är som mig, en räklöööver)
salt och peppar
 
Börja med att vispa grädden lite lätt och blanda sedan i philadelphiaosten. Finhacka lök och dill och häll i oströran. Häll ner räkorna. Om du vill kan du hacka dem men det tyckte vi var lite synd så vi körde med hela räkor.. :) 
 
Smaka av med salt och peppar och bred sedan ut röran i pajskalet, som för övrigt ska vara helt svalnat och kallt.
 
Låt pajen stå kallt i kylskåp i minst 30 minuter innan servering, gärna längre så att den hinner stelna.
 
 
Sedan är det bara att äta och njuta! Pajen var riiiktigt god, fyllningen likaså, även om den inte riktigt hann stelna för vår del :) :)
 
Och som ni ser så saknas det dill i vår paj!! Jag tog nämligen för givet att vi skulle ha dill i trädgårdslandet så skrev inte upp det på handellappen men det visade sig att den dillen inte mådde sådär jättebra.. där var en liten dillknopp... ser ni den i pajen? :) :)
 
Det var gott utan dill också, men nästa gång jag gör denna paj ska jag minsann ha massa dill i!
 
Mums säger Jenkost the paj and räklöver.
 
Känns som jag lövar allting om ni tittar på vad jag har skrivit de senaste dagarna ehumm.. :) :) 
 
 
Till top