J E N N I F E E R G E

Pepparkakor med kristyr

Jul, Julbak Permalink0
 
Har ni bakat pepparkakor än i år? Om inte, eller om de ni bakat är slut, har jag ett superenkelt recept på pepparkaksdeg som behövs förberedas dagen innan men som sedan kan bakas ut till suuuupergoda pepparkakor! Lättkavlad är degen dessutom, vilket alltid är ett extra plus!
 
Receptet kommer från tidningen Hembakats julnummer:
 
150 g smör
2 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 msk mald ingefära
1 msk mald kanel
½ msk mald nejlika
1 tsk mald kardemumma
3/4 dl vatten
1 ½ tsk bikarbonat
7 ½ dl vetemjöl
 
 
Börja med att smälta smöret i en kastrull. Ta sedan kastrullen från värmen och tillsätt socker, sirap och kryddorna.
 
Häll över smörblandningen i en bunke och tillsätt vattnet. Rör om noga :)
 
 
Blanda vetemjöl med bikarbonat i en annan bunke. Häll ner mjölblandningen i smöret, lite i taget. Blanda ordentligt tills det blir en fin och fast deg.
 
 
Såhär såg min deg ut! Väldigt fast (och läskigt god)... Lägg degen i en plastpåse och sätt fast en påsklämma innan du låter den vila minst ett dygn i kylen.
 
Jag förberedde min deg på onsdagmorgon så när det sen var dags att åka fredag förmiddag hade den vilat klar. Packade ner degen tillsammans med en kylklamp i resväskan och så bakade vi pepparkakor på lördagen hemma i Skåne, jag och Tilda! Perfekt ju. Dessutom tar det inte många minuter att förbereda själva degen :)
 
 
Efter att degen har fått vila är det dags att ta fram den igen och börja kavla! En hel del kavlande blir det, eftersom det är en heeel del deg :) Det kändes som om det blev mer deg än vad man får i paketen man köper färdig i affären.
 
Jag och Tilda använde oss av den praktiska bakmattan från IKEA. En sådan önskar jag mig i julklapp kom jag på precis... misstänker att jag nog för köpa en sådan till mig sj'lv :)
 
Hemma har vi en massa pepparkaksformar som ligger i en plastpåse redo att bakas med! Jag och Tilda lade ut alla på bordet så vi kunde se dem och välja och vraka :)
 
 
Degen är till en början ganska hård, men jag rekommenderar er att skära den i mindre delar och värma upp dem i handen ett tag innan det är dags att kavla ut! Glöm inte att mjöla bakbordet lite så att degen inte fastnar i bordet och så att dina fina pepparkaksfigurer inte går sönder!
 
För min och Tildas del hamnade en hel del deg i magen istället för på plåten..
 
 
Ett bra verktyg till att ta upp de små pepparkaksfigurerna är stekspaden! Den är superbra. Dessutom kan det underlätta om man gör pepparkakorna något tjockare, då lossnar de enkelt!
 
Lägg figurerna på en bakpåtspappersklädd plåt och kör sedan in den i mitten av ugnen i 180 grader. Grädda tills de blir gyllenbruna, ca 8 min med reservation för att det är superolika!! Sätt klockan på fem minuter och kolla läget redan då - är de tunna kan det vara som så att de blir klara väldigt fort. Så passa ugnen för fasiken - för ingen gillar väl brända pepparkakor?..
 
 
Såhär blev några av våra pepparkakor! Vi fyllde en heeel tomteburk med pepparkakor :). Ser ni fiskarna som pussas längst till vänster? Jag och Tilda tröttnade något på att kavla och stansa ut figurer så vi gjorde två små lussekatter också..
 
Jag kan tillägga att Tilda gjorde även en tolle och en pingvin som blev lite knasig efter gräddning..
 
 
Dagen efter pepparkaksbaket dekorerade vi dem med kristyr och nonstop! Det blir så gott och så ser det rätt trevligt ut :)
 
Receptet på kristyr kommer från Sju sorters kakor och är som följer:
 
ca 5 dl florsocker
2 droppar ättiksprit
1 äggvita
 
Blanda ingredienserna i en skål och häll dem sedan i en spritspåse/plastpåse. Klipp ett hål i platspåsen och GO WILD med din hemmagjorda spritsare!
 
Som ni ser så gjorde vi lite alla möjliga dekorationer på våra pepparkakor.. Vissa hade mer nonstop än andra om man säger så :)
 
 
Mums! De godaste med mest nonstop och kristyr har redan blivit uppätna.. men givetvis är de naturella pepparkakorna också väldigt väldigt goda.
 
En enkel och mycket smakrik deg om man säger så! Prova gärna - om ni gör den ikväll eller imorgon hinner ni baka fina pepparkakor lagom tills julafton :)
Till top