J E N N I F E E R G E

Saffranskladdkaka

Glutenfri bakning, Julbak, Kladdkaka Permalink0
 
Nu när det börjar närma sig jul och såhär innan Lucia tänker jag lägga upp mitt absoluta favoritrecept på saffranskladdkaka! Detta bakade jag så tidigt som i somras (!!!) samma dag som vi hade kräftskiva. Så det var inte alls i fas med säsongen, men vafasen, saffran kan man lätt äta året om tycker jag! Det är ju såå gott :)
 
Jag har lagt upp receptet förut, men här kommer det igen! Detta är förresten det recept jag har bakat flest gånger. Jag brukar annars variera och inte vilja baka samma sak mer än typ två gånger eller så men detta har jag nog bakat 3-4 gånger nu! Tröttnar ALDRIG! :)
 
Detta behöver du:
200 g vit choklad
3 ägg
2 dl socker
1 påse (0,5 g) saffran
1,5 dl potatismjöl
75 g smör
florsocker att pudra över kakan
 
 
Börja med att smälta den vita chokladen över vattenbad!
 
Rör sedan ihop socker och ägg i en bunke. Mortla ihop saffranet med lite socker. Därefter smälter du smöret och när det är smält häller du ner saffranssockret där i! Detta görs för att saffranen ska "sprida sig mer" eller vad man ska säga.
 
Låt smöret svalna lite grann.
 
Häll långsamt den vita chokladen ner i ägg- och sockersmeten under omrörning. Gör samma sak med saffranssmöret och avsluta med potatismjölet! Blanda allting väl :)
 
 
Häll därefter i smeten i en smord form med avtagbar kant!
 
Ser ni så gul och mysig smeten är? Det bådar gott. Smaka på smeten så ska ni får se hur god den här kakan verkligen är.. :) :) mmm..
 
Låt kakan grädda i ca 30 minuter i mitten av ugnen i 175 grader, men kolla den noga så att den inte blir för fast eller för lös. Det är ju ofta lite personliga preferenser när det gäller kladdkaka så håll koll! :)
 
 
När kakan har svalnat pudrar du den med florsocker och sedan är det bara att hugga in! Muuumss.. ni ser ju ovan hur kladdig min lilla kaka faktiskt blev! Det är så jag vill ha den - kladdig och gooood :)
 
Det bästa med kakan är att man kan äta den rätt upp och ner. Till kladdkaka tycker jag nästan man MÅSTE ha grädde eller glass, men denna är perfekt i sig själv..! Saffran i lööööv jo... mmm :) :)
 
Jag får nog baka den här snart igen känner jag :)
 
 
Till top