J E N N I F E E R G E

Mazariner

Bakelser Permalink0
 
I fredags, på min lediga dag, stod jag och gjorde inget mindre än mazariner! Japp i värmen bakade jag, men det var bara roligt och inte alls så svettigt som jag trodde det skulle bli.
 
Mazarinerna smakade som köpta, fast ännu godare! Jag blev väldigt nöjd. Och det var inte alls så knepigt som jag trodde det skulle vara - men det är lite pillande, såklart.
 
Så. För att kunna göra mazariner överhuvudtaget behöver du aluminumformar. Man kan även ta vanliga i papper, men i och med att degen ska tryckas ner i formen tycker jag aluminumformar blir bäst. Mina formar tog nämligen slut så fick göra 2 mazariner i pappformar - inte alls lika lätt och inte heller lika snyggt. Men det är kanske en smaksak!
 
 
Till ca 16 mazariner behöver du:
Mördeg:
100 g rumsvarmt smör
½ dl strösocker
1 ägg
3 dl vetemjöl
 
Fyllning:
50 g smör
150 g mandelmassa
2 ägg
3 msk vetemjöl
½ tsk bakpulver
 
Glasyr:
2-3 dl florsocker
ca 2 msk vatten
 
Mixa ihop smör och socker i en bunke. Det går smidigt i en matberedare. Tillsätt ägg och mjöl. Arbeta ihop allt till en deg.
 
Låt sedan degen vila i ca 30 min i kylskåpet invirad i plastfolie.
 
 
Medan jag väntade på min deg, som var lite bråkig, testade jag om min fjärrutlösare verkligen funkade på min nya kamera. Visst gjorde den det!
 
En riktigt skarp bild blev det på bagar-Jenkost.
 
 
Därefter kavlar du ut degen på mjölat bakbord. Min deg ville inte riktigt bli kavlad först så jag insåg att jag behövde tillsätta mer mjöl.. det gjorde jag och lät sedan den vila i kylen ännu längre så att den skulle bli hanterbar.
 
Stansa sedan ut ovala bitar som är något större än formen. Jag använde ett glas till hjälp för att få till bra bitar. Visserligen blev de runda men jag kavlade ut dem lite... :) :)
 
Tryck sedan ut degen i mazarinformar av papper eller metall.
 
 
Ställ formarna på en plåt.
 
Därefter är det dags att påbörja fyllningen!
 
Rör smöret smidigt, tillsätt sedan mandelmassan och äggen. Tillsätt äggen ett i taget. Rör ner mjöl och bakpulver. Blanda och fördela sedan fyllningen i formarna!
 
Till en början verkade min fyllning inte räcka, men efteråt insåg jag att man verkligen inte behöver fylla formarna fullt. Dels så reser sig fyllningen något, dels så är det bara bra om det blir lite mellanrum så att glasyren får plats :)
 
 
Grädda mazarinerna mitt i ugnen i 15-20 minuter. Låt dem sedan kallna helt i formarna. De ska inte vara varma när vi häller på glasyren! :)
 
 
Rör ihop glasyren i en skål. Bred sedan ut den på mazarinerna.
 
Anpassa mängden vatten så att glasyren går att bre alldeles lagom. Det ska vara en bra konsistens!
 
 
Låt sedan glasyren stelna. Därefter - bjud bort dem! Eller ät upp alla själv :)
 
Kakfatet på bilden har min mamma gjort alldeles själv. Så perfekt till alla kakor jag bakar! Och till alla kakor hon bakar osv.. även om mamma inte baka sååå många kakor :)
 
Mazarinerna blev väldigt fina. Jag, pappa och Tilda mumsade på vars två i uterummet. Det var liksom svårt att bara ta en..
 
 
Mmm! De får högt betyg av mig de här mazarinerna! Precis som köpta - fast något godare.
 
Receptet till mördegen + glasyren kommer från tidningen Hembakat. De hade ett jättebra inslag med just mazariner där det stod exakt hur man skulle gå till väga. Själva fyllningen i det receptet var lite krånglig, man var tvungen att ha mandelkvarn och det har ju inte jag.. så receptet på fyllningen kommer från boken "Sju sorters kakor". Ibland är det tur att det finns många varianter på samma kaka! :)
 
Dessa pyssliga mazariner ska jag defnitivt baka igen!
 
 
Till top