J E N N I F E E R G E

Frukt- och nötbröd

Brödutmaning, Matbröd Permalink0
 
Här kommer receptet på ännu ett bröd från min brödutmaning! Denna gången är det ett mycket enkelt bröd som mer eller mindre sköter sig själv. Du behöver inte ens knåda det eftersom att degen ska vara lös! Skööönt va? :) Dessutom smakar det gott av kanel, frukt och nötter. Perfekt om man gillar sånt.. vilket jag ju gör! :) Det är inte heller några krånliga ingredienser!
 
25 g jäst
4 dl mild yoghurt
½ dl olja
1½ tsk salt
1 tsk malen kanel
2 dl grovt dinkelmjöl (jag tog siktat dinkelmjöl för hade inget annat..!)
2 dl solroskärnor
1 dl grovhackade valnötter/hasselnötter
1 dl hackade, torkade aprikoser
1 dl russin
5-5½ dl vetemjöl special (jag tog vanligt vetemjöl)
 
Smula ner jästen i en degbunke. Värm yoghurten till fingervärme, 37 grader. Rör ut jästen i yoghurten.Tillsätt sedan olja, salt, kanel, dinkelmjöl, solroskärnor, nötter, apritkoser, russin och större delen av vetemjölet.
 
Arbeta till en lös, smidig deg. Tillsätt mer mjöl vid behov. Låt degen jäsa under bakduk i ca 30 minuter. När degen har jäst färdigt häller du den i en smörjd, avlång bakform. I denna formen ska degen jäsa övertäckt i ca 30 minuter. Inte alls svårt eller hur? :)
 
 
 Grädda sedan brödet i nedre delen av ugnen i 200 grader, 50-60 minuter. Stjälp upp brödet och låt svalna på galler. Linda in brödet i bakdukar och låt det ligga till nästa dag - då blir det ännu godare!!
 
Och det blev verkligen jättegott. Jag tror kanelen spelade stor roll för smaken - och doften för den delen. Det luktade gott i hela huset typ :)
 
Enkelt och gott - en perfekt kombo ju!
 
 
Till top