J E N N I F E E R G E

Oreokladdkaka

Kladdkaka Permalink0
 
När jag gör kladdkaka brukar jag göra en kladdkaka med after eight på, så att det blir en slags mintkladdkaka. Jag tycker den blir jättegod och den är verkligen superlätt att göra - men så ville jag prova på något nytt.
 
Hittade ett recept på oreokladdkaka på Jennys matblogg.. i kakan har man givetvis oreos i! Jag gillar verkligen oreos och kladdkaka med så en kombination av de båda borde ju bli bra! :) Det blev det också, om än mäktigt.. här kommer receptet till botten. Man kan ha en slags topping på med, jag gjorde den men tyckte inte den blev så bra... MEN jag skriver med den ändå för den som vill prova på! Själv tänker jag göra någon annan topping nästa gång, kanske bara smälta choklad och dekorera med några kakor.. aja! :)
 
150 g smör
3 dl strösocker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1 paket Oreokakor
 
300 g vit choklad
100 g mörk choklad
100 g rumsvarmt smör
2 dl grädde
1 förpackning oreokakor
1 påse marshmallows mini
Chokladsås
 
 
Smält smöret och låt det sedan svalna lite. Blanda i resten av ingredienserna och ta ett ägg i taget. Blanda till sist ner mjölet i smeten.
 
Grovhacka oreokakorna och blanda med dem i smeten. Häll smeten i en rund smörad formmed avtagbar kant. Man kan bröa formen med kakao om man vill! Eller kokos för den delen :) :)
 
Grädda sedan kakan i 175 grader, mitt i ugnen, i ca 15 minuter.
 
 
Låt kakan svalna lite därefter.
 
Hacka chokladen till fyllningen, värm grädden i en kastrull och rör ner chokladen. Jag gjorde tvärtom eftersom jag inte ville bränna vid chokladen.. Klicka i smöret och rör till en jämn smet.
 
Låt det sedan svalna lite och om det inte tjocknar så koka upp! Lägg minimarshmallows på den gräddade kakan, spara lite marshmallows till topping. Häll över fudgesmeten och häll på resterande marshmallows, tryck ner lite kakor och ringla över chokladsås!
 
 
Låt sedan kakan svlana och stelna i kylen i minst 2 timmar..
 
Min kaka hade inte stått i kylen så länge när jag tog ut den, så den var fortfarande lite geggig. Låter man den stå längre stelnar den, vilket den också gjorde nästa dag.
 
Och toppingen blev ju god, men mäktig.. så jag tänker inte göra den fler gånger, men som sagt, man kan gärna prova på eller göra den.. eller så gör man bara en egen variant! :) :)
 
Själva kladdkakan var i alla fall väääldigt god med kakorna i! :)
 
 
 
Till top