J E N N I F E E R G E

Studenten - del två!

Bullar, Fika, Underbara dagar Permalink0
 
Efter att ha varit i Helsingborg hela dagen och senast ha ätit vid 12 var jag gaaanska hungrig vid halv 7 då maten vi beställt kom.. vi beställde nämligen catering.
 
De hade supergoda bullar!! Som tyvärr tog slut alldeles för fort.. det var inte bara jag som tyckte de var goda helt enkelt.. :) så det är ett bra bullbetyg.
 
Vi beställde en bricka med kallskuret och massa frukt. Fråga mig inte varför jag inte fotade allting... fattar inte varför jag inte gjorde det, jag var väl mitt uppe i allt firande! :)
 
 
Efter maten höll pappa ett tal till mig.. som var JÄTTEFINT!! :') :')
 
Jag är ju ganska känslig av mig så det rann ut en tår eller två men det blir ju så när talet är fint och man är helt uppe i varv och allting.
 
Tack pappa för det fina talet och alla fina ord och alltihopa bara! ♥
 
Ett tag efter maten började jag förbereda efterrätten...!
 
 
 
Tårta nummer ett av fem var blåbärscheesecaken som jag gjorde på mitt kakkalas! Så god - så mäktig. Perfekt på ett kalas för många personer!! Gjorde hela receptet.... ville inte halvera det som jag skrev förra gången jag gjorde den :)
 
Jag tror faktiskt att detta är min favorit av alla tårtor jag bakade men det är minsann svårt att välja..
 
 
Tårta nummer två är den här godingen! Morotstårta med studentpinne i sig.. älskade glasyren! Och kakan med. Morotskaka är liksom aldrig fel... kryddigt, sött och bara supergott!!
 
Kanske är detta min favorit ändå.... hmm..
 
 
Här har vi tårta nummer tre och fyra!! Kakan till vänster är ju oreokladdkakan jag bakade för några veckor sedan - denna gången med smält choklad på toppen och inte en stor fudgetopping... den blev 10 ggr bättre nu och supergod!!
 
Tårtan till höger är istället kladdkaka med after eight! Den är så hiiiimla god!! En klassiker här hemma eftersom vi (både jag och Tilda) har bakat den X antal gånger.. mums!
 
 
Tårta nummer fem tog jag ingen egen bild på.. men det är den längst ner till vänster i den högra bilden.. känner ni igen den??.. det är nämligen nougattårtan, som jag liksom med cheesecaken, bakade på mitt kakkalas! Ett säkert kort! Ett GOTT kort främst av allt!
 
Och kanelbullarna som jag också bakade för några veckor sedan bjöds det på på studenten...
 
Så.. allting var hembakat! Alla tårtor och alla bullar!! :) :) Jag är riktigt stolt över mina små konstverk!!
 
Dock... så hade mamma köpt lite havreflarn som vi också bjöd på.. de var såklart inte hemmabakade (buhu), men de var både fina och goda så de fick vara med ändå!! :) :)
 
Jag tror (och hoppas) att ingen lämnade mitt studentkalas hungrig!! Inte med alla dessa tårtor..
 
För att avsluta detta inlägg tänker jag dela med mig av receptet på kanelbullarna, som jag faktiskt inte lagt upp tidigare på bloggen! Receptet kommer från "Rutiga bakboken"
 
Kanelbullar
ca 40 st
50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
½ tsk salt
1-1½ dl socker
2 tsk malen kardemumma
(1 ägg) - valfritt, ger bara bullarna en lättare och luftigare konsistens
ca 1 ½ liter vetemjöl
 
Fyllning
Smör
Socker
Kanel
 
1 ägg till pensling och pärlsocker till garnering!
 
Börja med att smula ner jästen i en degbunke. Smält matfettet, tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37 grader. Häll lite av degspadet över jsäten och rör tills den är upplöst.
 
Tillsätt resten av degspadet, saltet, sockret, kardemumman, eventuellt ägget och sedan det mesta av mjölet.
 
Arbeta degen smidig, strö därefter mjöl på degen. Täck den med en bakduk och låt jäsa på dragfri plats till dubbel storlek, ca 30-40 minuter.
 
Knåda i mer mjöl i degen och ta upp den på bänken. Dela degen i två delar och kavla sedan ut den ena delen till en stor platta. Bred smör på plattan och häll på socker och kanel (jag tog jättemycket denna gången - mums!!). Vik sedan degen på mitten och platta ut lite till. Skär i ca 1-2 cm tjocka remsor och sno och snurra remsorna runt ditt finger så det blir fina knutar/snurror. Låt bullarna jäsa under bakduk i 20-30 minuter.
 
Pensla sedan bullarna med uppvispat ägg och häll på pärlsocker! Grädda dem i mitten av ugnen i 250 grader, 8-10 minuter (råder er att ställa klockan på 5 minuter, mina var nämligen klara vefter 6 min...)
 
Därefter.. låt svalna och... ÄT! :) :)
 
 
 
Till top