J E N N I F E E R G E

Citronmuffins!

Glutenfri bakning, Muffins och cupcakes Permalink0
 
Japp, i dessa muffins är citron huvudpersonen! Dessa bakade jag förra fredagen. Syrliga, söta, gula små muffins! Jag tyckte verkligen om dem: medan till exempel min lillasyster tyckte de smakade alldeles för mycket citron. Smaken är som baken! Men om du känner att, åh citron är ju så gott, så testa att baka dessa för all del! Jag tror inte du ångrar dig.. och om du gör det.. kan du alltid skicka hem dem till mig så kan jag äta upp dem! :) :) Deal?
 
Förresten så köpte jag ekologiska citroner!! Måste stoltsera med det!
 
Till ca 12 muffins behövs följande:
125 g rumsvarmt smör
1 ½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
3 ägg
1 dl turkisk yoghurt
1 citron med finrivet skal
½-1 krm salt
3 dl vetemjöl (jag bytte ut mängden mot glutenfritt mjöl!! det blev bra i och med att turkiska yoghurten gör muffinsen saftiga)
1 ½ tsk bakpulver
 
 
Sätt ugnen på 175 grader till att börja med. Ställ 12 muffinsformar i en muffinsplåt!
 
Vispa sedan smör, socker och vaniljsocker med en elvisp. Vispa ner äggen också, ett i taget.
 
Tillsätt yoghurt, citronskal och salt och blanda!
 
 
Blanda sedan mjöl och bakpulver och sikta ner det i smeten. Jag som är så korkad siktade det glutenfria mjölet - vilket man inte behöver egentligen för det är så fint i sig självt. Allt mjöl rann nästan rätt igenom så fort jag skakade lite på silen! Men vetemjölet bör med fördel siktas ner i smeten.
 
Vänd ner mjölet och bakpulvret till en jämn smet!
 
Fördela sedan smeten iformarna och grädde dem mitt ugnen i ca 20 min (för min del var 14,15 minuter lagom!)
 
Låt dem svalna...
 
Och om man vill kan man göra glasyr på dem..!
 
 
Såhär blev mina muffins med glasyr på! Kunde haft mer florsocker i frostingen för att få den mer fast men det blev ju bra ändå! Tycker jag i alla fall.
 
Och vill man ha glasyr så kommer det här:
50 g rumsvarmt smör
5-6 dl florsocker
2 msk citronsaft, nypressad
100 g färskost, t.ex. Philadelphia!
strössel eller finrivet citronskal (eller båda som jag!)
 
Vispa smör, florsocker och citronsaft med en elvisp. TIllsätt färskosten och fortsätt att vispa.
 
När muffinsen är kalla kan du med fördel spritsa på frostingen. Dekorera med finrivet citronskal och/eller strössel. Det blev väldigt dekorativt! Och väldigt gott! Och väldigt citronigt!
 
En massa väldigt!
 
Receptet kommer från tidningen Hembakat och i just det numret har de fler recept med citron i som jag skulle vilja prova på.. exempelvis citronbiscotti! Det ska jag göra någon dag! Låter inte det underbart?
 
Men tills dess så kan ni ju alltid baka dessa godingarna.. syrliga och söta på samma gång. Mums! :) :)
 
 
Till top