J E N N I F E E R G E

Lemon curd

Glutenfri matlagning, Kräm Permalink0
 
I torsdags, på min lediga dag, passade jag på att prova ett nytt recept på lemon curd. Det förra var bra och krämen blev god - men i detta recept skulle man ha majsstärkelse och göra på ett annat sätt. Jag tyckte det var värt ett försök med tanke på att min förra blev lite väl lös..
 
Och detta blev riktigt bra! :) :) Det blev en tjock kräm som inte alls var lika syrlig som den förra, som nu är lagom sur och som är perfekt att ha i fil och på digestivekex.. finns säkert fler användningsområden - jag har bara inte testat dem.
 
Här kommer receptet och det är ifrån Leilas bok "A piece of cake". Jag har dock valt att ta bara 1 ägg istället för 2. Det gick alldeles utmärkt. Dessutom hade jag bara 2 citroner - som förvisso var stora :) :) kanske därför det inte blev lika surt..!
 
Till en liten burk:
3 citroner
1 ½ dl strösocker
50 g smör
2 msk majsstärkelse
2 ägg
2 äggulor
 
Börja med att blanda rivet skal från 3 citroner med saft från 2 och koka upp tillsammans med strösocker och smör. Sila sedan vätskan genom en sil.
 
Blanda ut majsstärkelse med saften från den tredje citronen och rör ner i den varma vätskan.
 
Vispa samman äggen och rör ner dem i vätskan. Ställ tillbaka kastrullen på spisen och sjud under konstant vispning tills krämen tjocknar!
 
Häll därefter över krämen i en ren burk och låt svalna.. sedan är det bara att äta och njuta! :) :)
 
 
Till top