J E N N I F E E R G E

Rotfruktspaj

Matpajer Permalink0
 
Vet ni inte vad ni ska äta till middag idag? Då har jag ett enkelt och gott förslag.. PAJ! :)
 
Det är inte krångligt och dessutom är det SUPERGOTT! Det blir ännu lättare om du äger en matberedare så du slipper fixa degen själv.. hehe.. jag fick min matberedare av morfar och Ninni i studentpresent och nu har jag äntligen använt den! Den är väldigt bra.. :) men det visste jag redan eftersom den är likadan som mammas! Perfekt!
 
Här kommer recpetet på pajdegen!
 
Grövre pajdeg
1 ½ dl vetemjöl
1 ½ dl grahamsmjöl
125 g kylskåpskallt smör
2 msk kallt vatten
 
Om du inte vill ha en grov pajdeg eller om du helt enkelt inte har grahamsmjöl hemma: ta då 3 dl vetemjöl istället! Grahamsmjölet går bra att byta ut mot rågsikt eller dinkel oxå! Om du hellre vill göra en "smal" pajdeg med kesella, tryck HÄR.
 
Vill du göra en glutenfri pajdeg? Dont you worry. Klicka HÄR för en pajdeg gjorde på sojamjöl och klicka HÄR för en pajdeg ägg och klicka till sist HÄR om du vill göra en pajdeg med kesella!
 
Det märks att jag gillar paj med alla dessa pajdegar! :)
 
 
Börja med att blanda ihop mjöl och smör. Här kan du hälla i lite salt också om du vill. Det går lätt att fixa degen i matberedaren. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop degen.
 
Tryck ut degen i en pajform eller i en ugnsform som jag som är smörad. Du kan även kavla ut degen om du vill!
 
Därefter fyller du pajen med vad du nu vill ha i den! Jag valde att göra en rotfruktspaj innehållandes:
 
potatis
morötter
lök
3 dl mjölk
3 ägg
 
Skär potatisen, morötterna och löken i bitar. Lägg ut i pajdegen. Blanda ihop mjölk med ägg. Salta och peppra! Häll över pajen. Toppa med ost :)
 
Grädda sedan pajen i ca 30 min i ugnen, kan komma tilla att behövas vara där längre eftersom äggstanningen måste stelna. Ha koll säger jag! :)
 
 
När stanningen har stelnat och pajen har fått en fin färg är det bara att ta ur den ur ugnen och hugga in!
 
Gud vad god den var! Jag tyckte verkligen om pajdegen. I och med att den är lite grövre får den en annan textur i munnen som jag faktiskt gillar när det gäller paj. Mums! :)
 
Jag kan meddela er att av den här pajen blev det TRE matlådor!! Inte illa! :) Och så åt jag typ två portioner när jag väl åt den ;)
 
Mycket gott! :) men sen så är jag ju en liten pajlover..
 
 
Till top