J E N N I F E E R G E

Panerad rödspätta

Fisk Permalink0
 
Precis när jag flyttade in så handlade vi mat på ICA, jag och familjen. Det var väldigt smidigt för då hade vi bilen och kunde köra dit. Numera måste jag cykla och det är ibland SUPERJOBBIGT och inte alls särskilt kul. Men jag tycker fortfarande om att handla (även om jag numera måste betala maten själv). Egentligen tar det bara cirka 12 minuter att cykla (jag har minsann tagit tiden) men det känns som en halv evighet. Förra gången jag cyklade hade jag hörlurar på. Det får nog bli en tradition.
 
Men åter till det jag skulle säga: när vi väl handlade så hade de extrapris på rödspätta! Så jag slog till.
 
Av den här fina rödspättan gjorde jag panerade fiskfiléer. Asså jag har nog aldrig ätit hemmagjord panerad fisk - men fasen vad gott det var! Helt knäppt. Och såå enkelt! Här har ni receptet kära vänner:
 
x antal fiskfiléer (så många som ni vill ha!)
vetemjöl
 
Torka av fiskfiléerna. Häll sedan lite vetemjöl på en tallrik och vänd filéerna i mjölet. Stek filéerna lite på varje sida och sen är de klara! Fisken mår inte bra av att hållas varm, så om du inte tänker äta dem genast, stoppa in fisken i ugnen på ett fat i 100 grader.
 
Om man vill ha lite sprödare och mer ordentlig panering kan man vända dem i en blandning av ströbröd och vetemjöl. Och eventuellt vända dem i ägg först, så att paneringen verkligen fäster. Jag nöjde mig med endast vetemjöl och jag säger som så: det var VÄLDIGT gott bara det!! Mums :)
 
 
Mina filéer fick hoppa in i ugnen ett tag eftersom potatisen inte var klar samtidigt som fiskarna PLUS att jag tvättade samtidigt så kunde inte äta precis när allting var färdigt.
 
Till mina fina fiskar serverade jag alltså potatis och ärtor. Plus påssås - hollandaise. Mums mums mums! Hollandaisesås är sååå gott. :)
 
Och med min framförhållning planerade jag för att göra så många fiskfiléer så det blev en matlåda. I den matlådan blev det ris istället för potatis till, eftersom potäterna tog slut. Det var gott det med!
 
Måste göra det här snart igen.. bara det att min frys just nu är överfull av matlådor.. får äta upp dem först innan jag ställer mig och lagar mer mat! :)
Till top