J E N N I F E E R G E

Rabarberpaj med kardemumma och vit choklad

Dessertpajer, Glutenfri bakning Permalink1
 
Rabarberpaj! Jag tröttnar aldrig! Denna är definitivt en ny favorit. Kardemumma och vit choklad + rabarber var en förvånansvärt god kombination.
 
Receptet kommer från tidningen Hembakat. Pajen var enkel att göra och tog inte många minuter att slänga ihop - däremot ska den vara inne i ugnen 25 minuter. Jag gjorde om receptet så att det blev glutenfritt och det blev lyckat! :)
 
 
Till pajen behöver du:
ca 400 g rabarber
2 msk potatismjöl
100 g rumsvarmt smör
1½ dl strösocker
1½ dl glutenfria havregryn (ta vanliga om du inte vill göra en glutenfri rabarberpaj!)
1 dl fin glutenfri mjölblandning (eller vetemjöl..)
1 tsk vaniljsocker
1 tsk mald kardemumma
1 tsk bakpulver
1 ägg
½ dl vispgrädde
100 g riven vit choklad
 
 
Vi börjar med att sätta ugnen på 175 grader.
 
Därefter skär du din rabarber i ca 1 cm stora bitar. Rabarbern blandar du sedan med potatismjölet. Fördela rabarbern jämt i en smörjd pajform.
 
 
Vispa smör och strösocker fluffigt. Blanda alla torra ingredienser i en annan bunke. Vänd sedan ner de torra ingredienserna i smörblandningen.
 
Ägget vispar du ut i vispgrädden och vänder ner det i smeten.
 
 
Bred ut smeten jämt över rabarbern. Därefter strör du över den vita chokladen som du rivit.. som ni ser blir hela pajen täckt i vit choklad.. mums!
 
Personligen älskar jag vit choklad. Det är så sött, vaniljigt och gott!
 
Grädda pajen mitt i ugnen i ca 25 minuter, i 175 grader. Glöm inte kolla tidigare så den inte bränns vid!
 
 
Därefter låter du pajen svalna lite. Under tiden kanske du dukar fint till dig själv eller till dig och dina gäster... vispar grädde eller vaniljsås eller vad du nu hade tänkt ha till. Vi hade vaniljvisp och det passade mycket bra!
 
Jag tycker så mycket om att duka fram fint. Det ser så trevligt ut att sätta sig vid ett bord som inte bara är dukat, utan som är dukat "ordentligt" eller vad man ska säga. Med matchande porslin eller i en viss färgnyans.. ni förstår vad jag menar. Lite finare än vanligt.
 
 
Och när pajen väl har svalnat är det bara att hugga in! 
 
#1 - - MammaMu:

Den var supergod!!! 😋❤️

Svar: Det tyckte jag med!! :) <3
jennifeerge.blogg.se

Till top