J E N N I F E E R G E

Räkor och ägg i rött!

Skaldjur, Ägg Permalink0
 
 
Tjena!
 
Idag tänkte jag lägga upp ett recept på något som är jättegott.. och som inte är särksilt svårt men som har x antal moment vilket gör att man får ha lite tid när man ska göra det eller planera i förväg! Det är nämligen en av mina favoriträtter: räkor och ägg i rött!! Passar perfekt nu till helgen tycker jag.. :)
 
Ingredienser
ca 400 gr skalade räkor (eller hur många det nu blir på 1 kg frysta kanske)
4 skalade mosade tomater
2 msk chilisås
1 msk olja
1 tsk salt
1 tsk curry
1 tsk paprikapulver
1 fin riven vitlöksklyfta (eller gör som jag och fuska med vitlökskrydda)
2 dl långkornigt ris (jag kokte för 4 pers!)
2 hårdkokta ägg
 
Börja med och ställa fram räkorna på tining om du har frysta räkor!

 
Därefter är det dags att fixa tomaterna. Börja med att skölja av dem och skära ett kryss i dem i huvudet på dem eller vad man ska kalla det för. Därefter så kokar du upp rikligt med vatten och när det vattnet kokar lägger du ner tomaterna där i i typ 30 sekunder eller tills kanterna har krullat sig på tomaterna.
 
Häll bort vattnet och skala sedan av skalet som kryllat sig när de svalnat så pass att du kan ta i dem utan att typ dö. 
 
 
Sen är det dags att skala alla dina räkor. Av min feta påse och alla mina räkskal så blev det inte ens en skål full.. men så är det ju, det blir mindre än vad man tänker sig!
 
 
 Sen är det dags att blanda såsen som räkorna ska ligga i.
 
Då blandar du tomater (som du mosar i skålen med en gaffel), chilisås och alla kryddorna som jag rabblade upp innan. Blanda runt räkorna i den och låt räkorna ligga där och dra i någon timme innan servering - det är just därför man behöver lite förberedelser inför att göra den här rätten!
 
Ställ in dina räkor i kylen när de ska gosa till sig.
 
 
 Sedan när det närmar sig kokar du ris för 4 personer enligt ditt paket och så kan du ju passa på att koka dina ägg samtidigt också.
 
När riset är kokat blandar du det med räksåsen och dekorerar lite fint med dina nykokta ägg som du delat i mindre klyftor.
 
 
 Det var lördagkväll när jag åt denna delikata rätt så jag gjorde i ordning lite fint för mig själv med tända ljus och allt! 
 
 
Mmmm.. äggen är nästan bäst till tycker jag. Jag kokte inte mina superhårdkokta utan snarare lite kladdkokta, sådär perfect match majs mojs som man bara älskar liksom...
 
Därefter är det bara att äta helt enkelt! Det är väldigt, väldigt gott.. rekommenderas för alla som älskar räkor som jag och gillar ris och ägg!! Lite arbete, men sååå värt det! Det blir dessutom en hel del mat känns det som, jag fick ihop 1 portion till mig + 3 matlådor!! Inte illa!!
Till top