J E N N I F E E R G E

Saffranssmörbullar!

Bullar, Julbak Permalink1
Vad passar väl inte bättre en sån här Lucia-kväll om inte ett recept på lussebullar? Fast med en twist! För här har man nämligen en slags smörkräm i mitten av bullarna. Asså det är de godaste lussebullar jag NÅGONSIN ÄTIT och jag överdriver inte ens. Det är jättegott och jag rekommenderar ALLA ATT PROVA! Relativt enkelt också, förutom att man måste förbereda några smörklickar.
 
Här kommer receptet! Det är från Lindas bakskola och det är en av personerna som är med i tidningen Hembakat! Åhi löööv den tidningen alltså..!! In och gilla deras facebooksida och ni kommer sitta med en mun full i dregel typ....
 
PS! Vill du göra ett glutenfritt recept borde det gå bra att göra en vanlig grunddeg till lussebullar och sen klicka i smörkrämen bara!
 
Till ca 30 st:
Fyllning:
150 g smör, rumsvarmt
1½ dl florsocker1 msk vaniljsocker
 
Deg:
½ g saffran + 1 tsk strösocker
50 g jäst
3 dl mjölk, fingervarm
1½ dl strösocker
½ tsk kardemummakärnor, mortlade
1 krm salt
3 ägg
225 g rumsvarmt smör
12-14 dl vetemjöl
 
Dekorering:
1 ägg
Pärlsocker
 
 
Vi börjar alltså med fyllningen! Blanda ihop smör, florsocker och vaniljsocker till fyllningen i en skål. Klicka ut ca 30 små högar på en tallrik och ställ den i frysen i ca 1 timme!
 
Såhär såg min tallrik ut innan den åkte in i frysen. Det var precis så att alla fick plats! En till och jag hade fått ta en ny tallrik. Ibland har man flyt.
 
 
Därefter är det dags att mortla lite saffran. Mortla den tillsammans med strösockret. Jag har ingen mortel så jag mosade runt lite i en skål. Det gick också bra.
 
Jag älskar saffran så varje gång jag använder en saffranspåse känns det lite sorlgit men samtidigt - DET ÄR JU SÅ GOTT ATT DET MÅSTE ANVÄNDAS!! Men jag ser till att alltid ha en påse hemma på lager. Man vet aldrig när man behöver en schysst påse saffran (eller ett järnrör hahaha)
 
 
Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjölken (som du har värmt fingervarm antingen i micorn eller på plattan!) och blanda tills jästen lösts upp.
 
Tillsätt saffran, strösocker, kardemumma, salt, ägg, smör och vetemjöl, lite i taget. Knåda degen kraftigt i några minuter.
 
Låt den sen jäsa under bakduk i ca 45 minuter!
 
Min fick jäsa på golvet ett tag för jag hade fullt med grejer på hela diskbänken.. sen när jag plockat undan, ja då fick den flytta upp dit.
 
 
När degen har jäst färdigt tar du ur den ur bunken! Knåda igen den och dela den i ca 30 bitar (eller så många som du har smörklickar så det går jämt ut!)
 
 
Forma bitarna till sälta bullar och lägg dem i formar ställda på en plåt! Jag använde aluminumformar för receptet rekommenderade det, men det går lika bra med pappersformar. Mina bullar blev faktiskt lite fula av aluminiumformarna så jag tycker ni ska prova med pappersformar.
 
 
Ta ut dina små smörklickar ur frysen och tryck ner en bit i varje bulle!
 
Tryck inte ner dem för långt.. det gjorde jag och tyvärr blev det lite fula hål i bullarna när smöret väl smält. Det var mest för jag var rädd att smöret skulle rinna av. Så det är nog lite balansgång, man måste ju trycka ner dem. men tryck inte för långt..!
 
Låt bullarna jäsa i ca 25 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.
 
 
När bullarna jäst klart så penslar du dem med uppvispat ägg och strör över lite pärlsocker.
 
Grädda bullarna mitt i ugnen i 7-9 minuter. Glöm inte att passa tiden så du inte bränner dem!
 
 
Sen!
 
Sen är det bara att smaka på de här UNDERBARA BULLARNA!
 
Som sagt: de bästa saffransbullarna och bullarna jag någonsin ätit! <3 Mums!!!
#1 - - Emmy:

DOM ÄR SJUKT GODA, AJ LÖV THEM

Svar: ME TOO <3
jennifeerge.blogg.se

Till top