J E N N I F E E R G E

Coleslaw

Glutenfri matlagning, Sallad Permalink0
 
Jag älskar coleslaw! Särskilt om den är gjord på majonnäs och gärna lite senap.. mm.. det är min absoluta favoritkombo när det gäller typ såser och dressingar, såväl som för sig självt eller i potatissallad... :)
 
Denna coleslawen (eller collislaw som vi brukar säga! ;) är väldigt enkel att göra och blir mycket god. Om du vill ha en krispig coleslaw tar du en vitkål som verkligen är vit, alltså vanlig vitkål. Om du vill ha en lite mjukare och mildare coleslaw köper du istället en färsk vitkål som är grönare, den liknar nästan isbergssallad. Det finns många såna i affären nu under sommaren eftersom det är säsong för det nu.
 
Oavsett vilken du väljer så blir det himla gott! Sen kan man variera i alla oändlighet typ. Om man orkar. Med egna smakblandningar, lägga till morötter, äpplen, vad vet jag... men detta är i alla fall ett bra grundrecept att utgå ifrån!
 
Till detta behöver du:
500 g vitkål
1 tsk salt
2 dl majonnäs
½ krm svartpeppar
(senap efter smak annars uteslut!)
 
 
Strimla vitkålen fint. Det går relativt enkelt med en osthyvel så det rekommenderar jag, särskilt om det är en vanlig vitkål och inte en färsk vitkål.
 
Lägg kålen i en bunke och strö över salt. Blanda runt och låt sedan blandningen stå i 30 minuter så att kålen vätskar av sig.
 
Krama ur vätskan och häll ut den. Blanda sen ner majonnäs, eventuellt senap om du liksom jag vill ha det och svartpeppar.
 
Jag hällde även i lite yoghurt för jag hade inte 2 dl majonnäs och det går det med! Då blir det lite fräschare i smaken. Som sagt så kan man blanda hej vilt, så länge allting passar.
 
Sen låter du bara din coleslaw stå lite granna och vips! så är den supermumsig! Perfekt till typ allt - jag hade min till pulled pork, tacos, sallad, fisk... allt! :) Och den är ett givet tillbehör till grillat också - såklart!
Till top