J E N N I F E E R G E

Chocolate chip cookies!

Småkakor Permalink0
 
Trevlig 1:a maj på er! Nu är det helg och i och med att vi är lediga idag så blir det ju faktiskt lite långhelg med en hel extra dag.
 
Förra helgen, närmare bestämt förra lördagen bakade jag lite cookies. Jag fick ett ryck vid 8-tiden på kvällen att baka typiskt amerikanska chocolate chip cookies. Så det gjorde jag. När man får feeling får man passa på.. :) Typ ;)
 
De blev riktigt goda även om de där chocolate chipen inte riktigt kom fram utan smälte i ugnen. Därför tror jag det är smartare om ni faktiskt köper chokladknappar som det står i receptet än tar blockchoklad som jag gjorde. Men men!! Strunt samma - det blev jättegott ändå, det är bara en smaksak och en utseendefixering.
 
Här nedan kommer ingredienserna som krävs. Recpetet kommer från boken "Just sweet". Supermumsig bok och jag vill typ baka allt i den!!
 
Du behöver:
225 g smör, rumstempererat
170 g strösocker
150 g farinsocker
2 stora ägg
1-2 tsk vaniljsocker eller starkt kaffe
290 g vetemjöl
1 tsk bikarbonat
300 g chokladknappar
100 g valnötter (valfritt!)
 
 
Börja med att röra smör, socker och farinsocker fluffigt i ca 3 minuter i en bunke. Därefter tillsätter du ett ägg i taget ner i smeten. Sedan häller du ner antingen vaniljsocker eller kaffe. Jag valde att ta kaffe och jag tror bara det sätter lite smak på kakorna så det är såklart vad man själv föredrar.
 
Rör blandningen luftigt i ytterligare 2 minuter!
 
 
Ungefär såhär nånting ser degen ut vid det här laget!
 
 
Sedan blandar du vetemjöl och bikarbonat noga. Tillsätt sedan mjölblandningen i smörsmeten och rör tills allting är ordentligt blandat!
 
 
Sedan häller du ner dina chokladknappar. Jag använde som sagt blockchoklad som jag hackade och det går också bra - men då blir det inga tydliga chip i kakan utan det blir mer chokladsmak som har smält ut liksom.
 
 
Rör runt tills alla chokladknappar kommit runt! Nu kan du även tillsätta valnötter - om du vill. Jag hoppade över det.
 
Sedan är det dags att klicka ut kakorna på plåtar!
 
Börja med att ta fram en plåt och lägg bakplåtspapper på den. Enligt receptet kan du använda dig av en glasskopa när du ska klicka ut kakorna. Isåfall är en glasskopa = en kaka. Själv så har jag ingen glasskopa så jag körde med små skedar. Se till att inte ta för mycket - för kakorna flyter ut är de gräddas och då är risken att de flyter in i varandra!
 
Grädda sedan kakorna i mitten av ugnen i 175 grader i ca 11 minuter. Passa kakorna så att de inte bränns!
 
 
När de sen har svalnat lite är det bara att hugga in... de blev verkligen jättegoda - sådär sega och knapriga på samma gång.
 
Dessutom fick jag en hel drös med cookies så det var bara att ta fram varenda kakburk som jag har och fylla dem så att de blev överfulla i princip!
 
Men mumsiga blev dem.. synd att jag inte tog med mig en eller två ner här hemma i Skåne... :) :)
 
Till top