J E N N I F E E R G E

Barcelona dag 5!

Barcelona 2015 Permalink2
 
Då var det dags för dag 5 i Barcelona, den 29e september! Denna dagen begav vi oss med taxi till hamnen för att gå på havsmuséet som var där. Eller akvariumet eller vad man ska kalla det. Jag vet inte riktigt vad det hette, men detta är en sak jag DEFINTIVIT tycker ni ska besöka om ni är i Barcelona! Asså det var jättejätteroligt! Vi var där från förmiddagen och lämnade kanske vid ett, i alla fall strax efter lunch, och det var verkligen jättekul!
 
Jag är så glad att vi åkte hit! När man kom in så var det lite djungel nästan med upphängda egenritade fiskar. Längre ner så fick man ta en bild med en skärm bakom, som man kunde köpa med sig hem sen om man ville. Skärmen gjorde att det såg ut som om man stod var i ett akvarium mer eller mindre... "Smile family!" eller vad dom nu sa till oss. Vi bara.. Hehe.. smaaajl... sådär typiskt stelt typ för jag ville egentlignei nte alls ta nån fånig bild. Men men! Som ni kanske förstår så köpte vi den inte ;)
 
 
 
 
Och istället för att fota en massa när vi var vid akvariumet så filmade jag!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Så här får ni min fiskfilm! FULL AV FINA FISKAR <3 <3 Ärligt, jag tycker det är jätteroligt att titta på. Och det var så kul att filma med!! De små liven som bara simmar runt och är fisk liksom. Fridfullt på nåt sätt och väldigt coolt att verkligen få se havsmiljön och de växterna som man annars aldrig ser (och om man nu skulle se dem när man bada, eller, det värsta NUDDA DEM så vill man ju bara ha bort dom! Hatar sånt i vattnet annars men asså nu.. så beautiful!)
 
Önskar ibland att jag  var en fisk. Jag älskar att vara i vattnet, jag älskar att bada, simma, särskilt under vatten och liksom tänk att bara simma runt hela dagarna. Så.. najs ändå.. och att istället leva i en massa luft, leva i en massa vatten. Tänk liksom att det blir som ens luft och bara omsluter en och utan det - ingenting! Coolt... om ni undrar var jag nog en fisk i mitt förra liv särskilt eftersom jag också är född i fiskens stjärntecken hehe, detta måste bara betyda nåt asså..!
 
 
Och efter att ha tittat på alla fiskar så blev vi såklart hungriga.. men jag var inte så hungrig, så jag tog bara en tonfisksallad. Mormor och Jerker delade på en pizza! Mumsfilibaba och min sallad var faktiskt väldigt god, det var gott att äta nånting grönt för en gångs skull, för många av de rätter vi ätit innan hade inte många grönsaker till!
 
 
Efter besöket gick vi vidare i hamnen och kollade lite på stranden Barceloneta. Vilken fin strand! Jag kan tänka mig att där är många folk på sommaren, eller när det är ännu varmare åtminstone. Men där var några tappra själar som badade, ni kanske ser deras huvuden på den sista bilden!
 
 
Själv så doppade jag bara fötterna... om jag hade haft badkläder med mig just den här dagen hade jag kanske doppat mig, bara för att ha gjort det, men fötterna har åtminstone badat i Barceloneta!
 
 
Själva strandpromenaden var jättefin! Och bred. Man får plats jättemånga som ni ser!
 
Vi gick ju längs själva strandpromenaden, men oj vad vi blev omsprungna många gånger. Många som sprang alltså, även i Barcelona! Spring-tränden (wtf jag menar såklart trenden???) är nog snarare global än  något unikt för Sverige... :)
 
 
Efter lite promenix vid kvarteren längre ner, där vi även mötte ett par svenskar hamnade vi på ett cafe. Måste bara berätta om vårt möte med de här svenskarna! Jo, vi står i en vägkorsning så kommer det fram en man som ser liiite svensk ut, inte supersvensk och han bara "Hej, do you speak english?" och så sa han det såhär supersvenskt och vi bara "yes.." och han bara "eller kanske till och med svenska?" och vi bara "YES!!" nej det sa vi inte men vi bara ja!! :D Så fick Jerker visa vägen för han och hans fru för de hittade visst inte. Ett väldigt roligt möte tyckte jag, för det blev så lustigt. Det kändes liksom verkligen när han öppnade munnen att han var svensk!!
 
Men men. På caféet vi hittade tog jag en chai latte som var supermegajättegod! Verkligen kryddig och söt som den ska va. Just kryddigheten gillade jag. Sen till den tog jag en slags kexchokladkaka som var jättegod! I den var digestivebitar och russin. Mums! Mormor och Jerker tog varsin chokladbrownie.
 
 
Sen promenerade vi in mot själva centrum igen, mot La Rambla mer elelr mindre och då gick vi igenom de gotiska kvarteren! Där var fina byggnader och fina fönster och balkonger... Även många små söta butiker!
 
Jag provade kläder i en butik som jag tyckte hade jättemycket roligt, men jag köpte inget.
 
 
Sen kom vi fram till La Rambla och då gick vi in till marknaden som var inomhus där! Fullt med massa massa mat. Fina färger överallt och det fanns såklart mycket mer än det ni ser här! Det fanns kött och frukt och massa annat...
 
Men ser ni de coola typ marsipanfigurerna längst ner eller? Wow!
 
Därefter åkte vi hemåt och väl hemma landade vi lite innan det var dags att gå ut och äta middag. Vi åt middag på en liten restaurang nära där vi bodde och denna dagen tog vi tapas. Jag var så trött på att gå med kameran runt halsen så jag tog inte med mig den, så tyvärr blev det inga bilder på maten. Men gud vad gott det var! Vi beställde in brödbitar med tomatröra på, stekt potatis med vitlökssås och sen en katalansk korv som heter fuet. Vi var alla jättetveksamma till korven och lite smått skeptiska. Sen fick vi in den coh smakade den och BAM! HIMMELRIKET!
 
Kanske den godaste korven jag nånsin ätit! Och det blev en så god middag helt plötsligt när vi blev så imponerade! Och var i stämning och allting. Det var verkligen en mysig kväll. Det roliga var också att vi var typ de enda turisterna på uteserveringen ,så runtom oss florerade det en massa spanjorer och spanska ord låg i luften som vi knappt förstod nåt av... men det var en fin kväll!..
 
#1 - - Emmy:

Fan vad härlig film!! löv it :D
Och åh vill också till Barcelona nu!! Verkar ju asnice, lät så gott med all fika och mat ://

Svar: Hehe tack :D I löv fiskarna <3 ! Jaa men åk dit!! Där är jättefint och gott och mysigt osv osv :D rekommenderat resmål 😍😍
jennifeerge.blogg.se

#2 - - Papz:

Ahh vad nice! 👍 vill åka dit 😉

Svar: Jaa men där är jättefint ju! Jag vill dit igen 😍😍
jennifeerge.blogg.se

Till top