J E N N I F E E R G E

Lidköping!

Fika, Natur, Porträtt, Underbara dagar Permalink1
 
Har ni vatt i Lidköping innan? Inte jag heller! Jag har varit i Linköping, men inte LiDDDköping. Blandat jämt ihop dem men nu har jag fakitskt lärt mig efter att då ha besökt det lite mindre kända LiDDköping!
 
Mamma, pappa och Tildagge kom upp till Götet på fredagen och då hade de besökt Ullared medan jag var på jobbet och slet som ett annat djur! Men när de kom till Göteborg så kom de upp till mig och så åt vi lite tillsammans! Sen checkade de in på arenan, för det var där de skulle bo och sen gick vi allesammans tillbaka till mig och kollade på tv, på lägenheter och åt muffins. Mycket trevligt! Men jag var jättetrött...
 
Sen på lördagen bar det då av mot Lidköping! Jag duschade på morgonen innan vi begav oss och tvättade håret och jag gör typ aldrig det annars men det är ju rena lyxen!! Så skönt det var och så fint håret var under dagen. Får nog börja med det vid special occasions.
 
Hur som haver! Bilresan till Lidköping tog typ 1,5 h och mestadels satt vi tysta men framåt slutet hade jag och Tildagge disco i baksätet.
 
 
Och vad skulle vi då göra i Lidköping? Jo! Besöka Läckö slott så klart!
 
Det var verkligen jättefint! Perfekt för mig att fota...
 
För personer under 26 så var det gratis entré! För de som var över kostade det 100 kronor. Jättebra pris tycker jag. Och så fick man gå runt i slottet som man ville, förutom på våning 3 där det var en guidad tur på 40 minuter. Verkligen en lagom lång tur och kul att få höra lite bakgrundshistoria till slottet!
 
Tycker det är kul när dom bevarar såna här gamla byggnader så att man får kolla och titta på dem..
 
Det enda jag kan kritisera är väl caféet. Asså där var massa fina kakor och så, men dåligt utbud av mat! Där fanns mackor som jag tyckte var goda och så, men för barn eller kräsna vuxna var där inget direkt. Inget för glutenintoleranta heller..
 
 
I slottet fanns även en slottskyrka. Där skulle tydligen alla som arbetade delta i varje gudstjänst varav den förtsta började kl 05.00... hmm..!
 
Men slottskyrkan var väldigt fin..
 
 
På våning 3 där den guidade turen var så var det verkligen coola målningar. Häftiga på riktigt! Och så var det målat i taket också. När vi var i Italien med klassen besökte vi sixtinska kapellet eller hur det stavas. Det var lite den känslan med målningarna i taket, fast dessa hade en annorlunda stil.
 
 
Vi var först in i rummet. Jag tvingade Tilda till att sitta längst fram med mig på en av bänkarna så att vi skulle verka superintresserade sen när guiden kom. Folk brukar ju inte vilja sitta längst fram utan tenderar att sitta i ytterkanterna. Här bryter vi normer!
 
 
Inne på muséet var där en söt skulptur som poserade helt naturligt så jag tänkte: varför skulle inte jag kunna göra samma sak? Så jag gjorde det och personligen tycker jag vi är twins jag och skulpe. Något tragiskt at t pappa tvunget skulle fotobomba i bilden men i övrigt: DAAAMN och som sagt helt natural.
 
 
Utanför slottet, strax i anslutning till det, fanns en jättefin slottsträdgård! De odlade allt möjligt, sallad, blommor, sockerärtor, mm...
 
Den var väldigt fin att gå i och det luktade gott av alla växter!
 
 
Det fanns en jättecool gång/allé som var täck av massa buskar.. gillade verkligen den!
 
Och tänkte det kunde bli en cool bild på pappa och Tildagge men Tildagge är skygg för kameran och vände ryggen till... OARTIGT TILDAGGE!!!
 
 
Ännu en bild på slottet fast från ett annat håll!
 
 
På kvällen åkte vi mot Mariestad för det var där vi skulle sova. Eller först åt vi middag på mc donalds och jag tog en mc flurry till efterrätt! Men sen åkte vi då till Mariestad. Men vi åkte inte vanliga E20 NONO utan vi åkte massa småvägar! Det tog en halv evighet men det var faktiskt väldigt mysigt.
 
Vi kom till en utkiksplats typ 360 m över havet eller vad det nu var!! Tyvärr var själva utkikstornet stängt, men vi kunde ju ändå se att vi var högt upp.. nästan lite läskigt att åka bil när det är så högt upp!
 

Och vips så var det söndag och efter att ha ätit frukost på hotellet i Mariestad så åkte vi vidare mot Lidköping igen! Julle fick åka med i famnen på mig och det är såklart viktigt att även min ÄLSKLINGSKANIN har bälte ifall vi skulle krocka! (PS har märkt nu att på alla selfies hittills i detta inlägg så gör jag peace-tecken hehe ja jag är 12 år gammal PROBLEM MED DET ELLER!?!)
 
Denna gången skulle vi gå på Rörstrands muséet och kolla lite i affärer. Bara det att varenda jädra affär i Lidköping var stäng på söndagar........................
 
Men!
 
Vi kollade i alla fall på muséet och det var jättefint och roligt att se lite av deras kollektioner! Alltså de hade en hel vägg med tallrikar och man tänkte liksom "wow vad många" men så stod det ändå på en skylt att det bara var ett axplock av alla tallrikar.. så atte.. dom har gjort ganska många!
 
 
Sen fikade vi på caféet till muséet! Men asså låt oss bara ta ett moment och
1. embracea den fina mackan
2. KOLLA PÅ TALLRIKEN!!!
 
Allt porslin som man åt på i caféet var mon amie! Asså mmon amieee så fiiiiiiiiiiiiin du är lille vännen! Men det passar inte riktigt in i min porslinssamling. Mamma har några tallrikar vet jag och dom är ju verkligen jättefina! Kan tycka det blåvita blir för bra ibland på visst svenskt porslin typ eller porslin generellt, men detta mönstret är ju bara TO DIE FOR! Även om det inte passar i min porslinssamling så kan jag väl tycka om det ändå!
 
 
Efter att vi var klara på museet åkte vi hem till Göteborg igen! Där åt vi på taco bar (väldigt gott rekommenderas) och tänkte åka paddan! Bara det att det spöregnade ju.......... så blev ingen paddan för vår del utan istället kom vi hem och jag var lagom död! Så hoppade in i duschen och sen fikade vi på lite mer muffins innan det var dags för familjen att gå hem till sig (hotellrummet på arenan alltså) och jag krypa ner i sängen..
 
La familia stannade en dag till i Göteborg, alltså under måndagen, men jag var ju tvungen att jobba.. och alltså gårdagen var jättejobbig faktiskt! Hade ingen ork till någonting, varken privat eller på jobbet... idag har det varit bättre som tur är så jag hoppas att det bara vara lite måndagsdepp.
 
Men! Tänkte visa er här ovan att jag köpte en rolig honung med mig från läckö slott. Den smakar alltså smultron och vanilj! Hade den i mitt te igår och den var verkligen god. Coolt att den är rosa/röd också.
 
Men men!
 
För att sammanfatta helgen: besök Läckö slott om du är intresserad av slott och historia och annat fint eller bara gillar att fota eller liksom chilla och gå runt. Fattar ni eller läckö slott är för alla, möjligtvis inte om du tycker det är jobbigt att gå i trappor men i övrigt!
 
När det gäller örstrands museet kanske man ska vara lite intresserad av porslin eller så, men om man bara gillar historia är det najs med. Eller fina tallrikar eller mönsterdesign eller så. Ni förstår, det är också för alla helt enkelt.
 
Glöm inte bort att fika för det måste man göra på semestern! Jag tog en arraksboll på rörstrands caféet och omg den va god!
 
En supernajs helg helt enkelt med lite minisemester!
 
#1 - - Emmy Andersson:

Så fina bilder!! :D Skulle också vilja åka dit, ser jättefint ut!! :D

Till top