J E N N I F E E R G E

Flädersaft <3

Saft och sylt Permalink0
 
Heeeej idag ska ni få receptet på flädersaft!!! Det är ju sååå gott och egentligen löjligt enkelt. För mig tog det 5 min att samla ihop tillräckligt många klasar. Det tog längre tid att springa in på snoran och köpa citronerna. Sen suger ju snoran gnask mycket som varenda klippanbo vet men ni förstår POÄNGEN!
 
Hur som haver.
 
Här kommer vad ni behöver till den smarriga saften och ps köp gärna ekologiska citroner för din egen skull så du inte får i dig massa besprutningsmedel och tjafs! Citroner är nämligen en mycket besprutad frukt... Och passa på att göra flädersaft nu innan flädern blommar över!
 
Till ca 1½ liter koncentrerad saft:
ca 15 st fläderblomsklasar
3 stora citroner
750g vatten (7½ dl)
700 g strösocker (ca 7 3/4 dl)
 
 
Lägg blomklasarna i en bunke! Skölj dem noga innan.
 
Skölj citronerna väl och skiva dem tunt. Lägg citronskivorna i bunken.
 
Koka sedan upp vatten och strösocker och slå vätskan över blommorna och citronskivorna!
 
Täck bunken med plastfolie och låt saften stå i cirka 3 dagar. Du kan röra om då och då och ställ gärna saften svalt. Inte nödvändigtvis i kyl, men inte mitt i solen alltså..
 
 
Sedan när dina tre dagar har gått så silar du saften och häller upp den i väl rengjorda flaskor! Här silade vi genom en handduk och i en tratt ner i flaskan för att få bort blommorna och citronerna.. det vill man ju inte ha i sin saft fatteröväll!
 
När saften är upphälld och genomsilad i flaskorna så förvarar du salften kallt i kylen!
 
 
Mmmm det blev nästan 1,5 flaskor av flädersaft för min del!
 
Och det som är så bra med flädersaften är att den går att frysa. Så om man är ensamstående ensamboende faking ENSAM så kan man frysa in sin saft och dricka efter behov!! Så behöver man ju inte kasta massa saft för att den blivit dålig. Perfa!
 
Och sen finns det en hel del recept man ska ha flädersaft i som jag nu kan prova på alltså när jag väl har flädersaft hemma och itne vilken flädersaft som helst utan HEMMAGJORD FLÄDERSAFT HEMMA!
 
Det ni!
 
Så kom igen safta nu mina kära vänner! Gott och löjligt enkelt!
Till top