J E N N I F E E R G E

Mammas sylt!

Saft och sylt Permalink0
 
God morgon på er, som min kompis kristian brukar säga på västnyheterna på morgonen... ehummmm... tror jag tittar lite för mycket på gomorron sverige men det är typ anledningen till att gå upp om morgonen.
 
Såhär på morgonkvisten tänkte jag ge er mammas recept på hemgjord sylt! Jag provade att göra det häromdagen och det var ju löjligt enkelt. Allt du behöver är lite bär och lite syltsocker! Och så några burkar och en kastrull att koka samman allt i.
 
Till en stor burk eller två mindre burkar sylt:
5 dl jordgubbar
5 dl rabarber
5-6 dl syltsocker
 
 
Börja med att hälla ner allting i en rymlig kastrull! Sätt på högsta graden på plattan och rör runt tills det kokar upp. Här medan du väntar på att det ska koka upp kan du sätta in de burkar du ska hälla upp sylten i i ugnen på 100 grader! Det är nämligen bra om burkarna är varma när man häller upp sylten.
 
När sylten har kokat upp sänker du värmen och låter den sjuda och småputtra i tio minuter. Rör runt då och då och passa upp din lilla sylt. Skumma också om det behövs, altså ta bort det skum som uppkommer i samband med kokningen... det är inte bra att ha i sylten :)
 
 
När det har puttrat färdigt kanske du tycker att den sylt fortfarande är lte väl rinnig, men det gör inget. Den stelnar till sig när du hällt ner den i burken och den svalnat!
 
Ta ur dina burkar ur ugnen och häll i sylten i dem! Här ser ni hur stora burkar vi har. 2 små hade nog varit lagom, eller 1 stor!
 
Ställ sedan undan burkarna och låt dem svalna. När de svalnat ställer du in dem i kylen.
 
 
Och sen då din sylt är kall och god kan du hugga in!! Jag gillar att ha sylt i min fil/yoghurt på morgonen. Det piggar upp och ger härlig smak!
 
Det är även gott att ha på mackan såklart och alla andra användningsområden som ni säkert redan känner till.. :)
 
Löjligt enkelt och väääldigt gott! Jordgubbar och rabarber är en så god kombo tycker jag!
 
Vi får allihopa tacka mamma för det enkla mumsiga receptet!
 
 
Till top