J E N N I F E E R G E

Tacopaj!

Glutenfri matlagning, Matpajer Permalink0
 
Tjaaaa!
 
Gissa vad vi ska laga idag bloggisar? Japp, precis som rubriken redan har avslöjat: tacopaj! ÅHhh tacopaj, dis beautiful konstruktionze av tacos + paj och liksom tacos är gott, paj är godare together dis is magic!
 
Denna tacopajen är glutenfri och har ett smarrigt krämigt täcke av creme fraiche och ost... och så lite tomater.. asså det kurrar i min mage vid tanken! Älskar denna pajen och den är dessutom mättande!
 
Perfa om man vill göra något roligare med den vanliga fredagstacosen eller om man bara är sugen.
 
 
Då börjar vi! Till denna pajen gjorde jag glutenfri pajdeg med kesella, men under min flik PAJER här på bloggisen hittar ni alternativa pajbottnar om n iinte vill göra glutenfri eller om ni inte vill göra med kesella!
 
Ni kan också söka i sökrutan på pajdeg så får ni upp lite förslag!
 
Pajskal:
3 dl glutenfri mjölblandning
1 krm salt
75 g smör
1 dl kvarg
1-2 msk vatten
 
Tacopaj:
400g köttfärs
1 msk smör
1 påse tacokryddmix
1 burk mild salsa, 350g
2 ägg
1,5 dl mjölk
2 tomater
2 d creme fraiche
1,5 dl riven ost
 
Hacka samman mjöl, salt och smör i en matberedare. Om du inte har en kan du göra det för hand i en bunke. Tillsätt kvargen lite i taget och rör runt. Tillsätt lagom med vatten så det blir en fin konsistens.
 
 
Smörj sedan en pajform och tryck ut din deg! Nagga degen och förgrädda pajskalet i mitten av ugnen 10-12 min på 225 grader.
 
Sedan är det dags för själva innehållet!
 
Stek köttfärsen i smöret. Strö över kryddmixen och tillsätt salsan. Låt det koka ihop några minuter. Häll sedan färsen i pajskalet!
 
 
Vispa ihop ägg och mjölk och häll över. Lägg på tomtatskivor och bred över cremefaiche blanad med ost!
 
Grädda pajen mitt i ugnen igen i 45 minuter på 200 grader denna gången!
 
Min lilla pajform blev nästan lite överfull av allt mumsigt gojs men det gick precis så att inget ramla ur!
 
 
Tadaaaa!!
 
Sååå gott verkligen! Pajen går dessutom att frysa för den som undrar så du kan göra en hel del matlådor av det hele!
 
Laga det mina vänner!
Till top