J E N N I F E E R G E

Smulpaj med saltkola

Dessertpajer, Glutenfri bakning Permalink0
 
God morgon! Idag är en perfeeeekt dag för lite smulpaj! Frukten i denna är äpplen och det som gör den extra speciell är att under täcket av smulor gömmer sig en kladdig smaskig saltkolasås..!!! MMM!! Som kompletterar det söta väldigt gott och fint! Kanske att saltkolasås kan låta lite avskräckande ur rent "jobbighets"perspetkiv när det gäller själva bakandet: men jag lovar detä r inte så svårt!! Och det blir sååå gott!!
 
Denna bjöd jag på när vi hade klassfest hemma hos Benjamin och alla berömde den!!! Då hade vi vaniljsås till men tror det blir supergott om man har glass istället med tanke på att det redan är rätt såsigt med saltkolasåsen! What evaahh ska sluta babbla nu och ge er recpetet. Det kommer från Roy Fares bok Delicious. Och där är verkligen många Delicious recept i den alltså!
 
10-12 portioner
Kolasås:
100 g glykos (2/3 dl)
180 g strösocker (2 dl)
175 g vispgrädde (1 3/4 dl)
50 g smör
5 g flingsalt (1 tsk)
Smuldeg:
100 g rumstempererat smör
30 g strösocker (2 msk)
120 g vetemjöl (2 dl)
60 g havregryn (1 msk)
Fyllning:
4-5 äpplen
2 msk strösocker
1 tsk malenkanel
80 g pekannötter
 
Och jag rekommenderar er verkligen att rota fram alterantivt investera i en köksvåg! Det blir så mycket lättare och exaktare då! Plus det känns lite proffsigt att mäta upp allt.. ;) även om det givetvis tar lite längre tid.
 
 
Vi börjar med kolasåsen! Här värmer du glykosen i en tjockbottnad kastrull och tillsätter sockret i omgångar tills allting har smält. Roör om mellan varven! Låt koka tills blandningen har fått en fin kolafärg och rör om då och då. Rör ner grädden försitkigt och lite i taget. Ta av kastrullen från värmen och tillsätt smör och salt! Rör om tills smöret har smält och ställ därefter åt sidan för att svalna.
 
Därefter smuldeg TAJM! Blanda ihop alla ingredisner i en bunke (tips från coachen: matberedare) och nyp ihop med fingertopparna till en smuldeg (matberedare)..
 
Sen är det då dags att fixa äpplena! Men börja med att sätta på ugnen: 200 grader på varmluft, 225 i vanlig ugn!
 
Sedan: skala, kärna ur och skär äpplena i tunna fina skivor. Lägg dem i en ugnsform eller i en stekapnna som tål ugnsvärme! Cirka 22 cm i diameter då. Strö socker, kanel och pekannötter över dina fina äppelskivor. Ringla kolasåsen över alltsammans och fördela smuldegen ovanpå!
 
Grädda mitt i ugnen 35-40 min.
 
Ytterligare ett tips från coachen: ta en form som verkligen är tät! Annars finns det risk att kola såsen rinner ut eller kladdar lite!
 
 
Tadaaa!!! Såhär bidde det.. lite håligheter där kolasåsen säger TITTUT HÄR ÄR JAG ÄT MIG.. typ!!
 
Det blev verkligen jättegott! Blir sugen på den nu när jag ser bilderna.. mm..!
 
PS PS PS! Om du vill ha pajen glutenfri så leta reda på ett recept på glutenfri smuldeg, i övrigt följ detta recept!
 
Som sagt: servera med fördel lite vaniljglass tillsammans med pajen! Roy Fares tipsar även om att kanelglass kan va god till och det tror jag säkert!! Mm-MM-MMMMMMMMMMMMMmmm!
 
Och om du känner: nej jag hinner inte baka idag, nej jag hari nte alla ingredienser.. så är mitt tips: skriv en handellista ASAP, åk och handla i veckan och sen fredag/lördag/när det nu passar dig så ställer du dig och bakar den här goda kakan och VIPS ditt liv kommer bli så mycket bättre!
 
Pråmis!1 Och för de pajlöver jenkotifer så är det ju bra att det snart är pajernas säsong om man säger så: och då syftar jag främst på rabarberpaj - såklaaaart!! Kolla gärna under min flik PAJER där ni hittar massa roliga recept på pajer som jag provat och gillar! Vill givetvis att ni också ska prova och gilla så kan vi bli en liten pajälskar-klubb! Och om ni inte gillar pajer: ni är välkomna ändå! SÅKLART <3 här får alla plats!
 
Till top