J E N N I F E E R G E

Äppelmarmelad!

Saft och sylt Permalink0
 
Sååå mycket äppelskal det blir av det här! Nu skulle man haft något djur eller nåt som kan äta upp det istället för att kasta det direkt i soptunnan.. eller ha en liten kompostlåda så det kan bli jord.. nåväl!
 
Idag tänkte jag ge er mammas SUPERENKLA recept på äpplemarmelad! Det jobbigaste är typ att skala äpplena.. alltså är själva tillagningssättet EASY PEASY! Perfket om man har ett eget äppleträd och massa massa äpplen att använda upp, eller om man bara gillar att ja göra egen sylt och liknande fast på köpta äpplen i affär.
 
Till cirka 2 stora burkar äppelmarmelad behöver du: (jag halverade receptet och fick 1 stor istället eller rättare sagt 2 små!)
1,5 kg syrliga äpplen
4 dl vatten
800 gram syltsocker med pektin
1 tsk malen kanel
 
Och det första vi gör är alltså att börja skala alla dessa små fina äpplen!
 
 
Ett tips från receptet är att det går åt ungefär 2 kg hela äpplen för att få fram 1 kg skivade. Det stämde ganska bra faktiskt!
 
Efter du skalat dom skivar du dem tunt. Jag skivade mina i nån fyrkantsform. Det gör inte så mycket om det är lite bitar i min sylt tycker jag, det är bara gott ju!
 
 
Jag mätte upp exakt mängd syltsocker i förväg så att jag var redo för nästa moment.
 
Nu ska vi nämligen koka äpplen och vatten under lock i 15-20 minuter. Rör om ofta! Krydda sedan med kanel och häll över syltsockret. Fortsätt koka i 5 minuter och vispa kraftigt tills äppelklyftorna går sönder.
 
 
Sedan häller du upp sylten i varma konserveringsburkar! Jag gjorde alltså halva receptet och fick 2 sådana här burkar.
 
Jag fick tipset av mamma att undert iden man håller på att göra sylten ställa in burkarna i ugnen på 100 grader. Då steriliseras dom och är fit för att fyllas med sylt!
 
 
Låt den sen svalna och förvara sen i kylskåp!
 
Sååååå gott!!! Både i filen, på mackan, eller på typ digestive eller till ostar.. mmmmm... gott och enkelt! Och visst känns det lite gött när man ändå får besök eller liknande och man kan säga: jag har gjort sylten själv! Det tycker jag i alla fall. Dessutom ger ju kärleken man lägger ner i själva tillagningen mersmak eller vad säger ni...? ♥
Till top