J E N N I F E E R G E

Jordgubbssylt!

Saft och sylt Permalink0
Strax innan 8 igårkväll ställde jag mig för att göra jordgubbssylt! Gud vad sent kanske ni tänker, men sanningen är att det är löjligt enkelt att göra sylt och det går himla fort också! Dessutom blir det 100 ggr godare än köpt sylt (tycker jag i alla fall..)
 
Till ca 2 små burkar behöver du:
10 dl jordgubbisar
5-6 dl syltsocker
 
Börja med att skölja bubisarna och att snoppa dom! Jag har ingen jordgubbssnoppare snyft så fick använda kniv och jag såg riktigt hur delar av jordgubbarna gick förlorade rätt ner i vasken.. men men jag får väl köpa en sådan, har sett att maxi har!
 
Därefter skär du dem i lagom stora bitar så som du vill. Man kan ha bubbisarna hela med om man gillar det.
 
Därefter häller du dina jordgubbar plus syltsockret i en rymlig kastrull!
 
Sätt på högsta värmen och rör runt tills det kokat upp. När det kokar så sänker du värmen och låter det puttra och gosa i 10 minuter. Under tiden kan du sätta in dina burkar på 100 grader i ugnen för de ska vara varma när du häller upp din sylt i dem!
 
Rör runt i sylten då och då och glöm inte att skumma av den (ta bort skummet som kommer).. det är inte så bra att ha i sylten nämligen.
 
När sylten puttrat färdigt häller du upp den i varma burkar, stänger locket och låter den svalna! Först när den har svalnat ställer du in den i kylen.
 
Och efter att den stått i kylen och blivit kall kan du äntligen smaka den!
 
Jag fick cirka 2 små burkar.. den ena burken är lite större än den andra men ändå. som ni ser lycklades jag inte få bort allt skum riktigt (där var jättemycket skum i min sylt snyft!) men det är mest på toppen av sylten.
 
Nu imorse smakade jag lite syolt i min yoggi och den fick absolut godkänt! Mums fillibaba och så lyxigt och smidigt med hemgjord sylt! Lätt som en plätt ♥.. så skynda skynda innan jordgubbssäsongen är slut för det här året!
 
Idag ska jag ta bussen vid 10.41 så nu tänkte jag packa ihop det sista och sakta men säkert bege mig till stationen! Måste förnya mitt spotify för det har gått ut.. man kan ju inte åka tåg/buss/resa utan spotify!
Till top