J E N N I F E E R G E

Adventsmys hos Jennan!♥

Fika, Underbara dagar Permalink0
Glad 2:e advent kompisar!! Nu går tiden fort, om 2 veckor är det alltså julafton.. helt sjukt! Har ni köpt era julklappar än? Jag har köpt nästan alla mina, så skönt!
 
Förra advent, alltså 1:a advent, så hade jag lite adventsmys/fika hos mig! Det var såå trevligt och jag har verkligen förberett detta i mitt huvud sen jag kom på idéen i typ.. oktober/november när det nu var.. hehe.. man är ju en planerare..
 
Så efter att ha bakat hela veckan lyfte jag in köksbordet i vardagsrummet, tog fram mina guldiga pappersdukar och dukade med maria björnbär och juliga servetter! Sååå mysigt. Och tänk ändå, vi fick plats 12 stycken i min lille lägenhet! Jag kan ha värsta kalasen hos mig ju!
 
Jag vet dock inte om vi hade fått plats så många fler så det var väl bra att summan av kardemumman var just 12 stycken. Jag hade dock inte stolar till alla så Lena och Henrik fick i updprag att ta med tre st extra!
 
Dagarna innan och på förmiddagen städade jag som en idiot typ.. haha! Man vill ju ha det rent och fint när man får gäster, men sanningen är att det blir ju ganska skitigt efteråt... massa kakor överallt, en zazze som sprang runt lite småskitig osv..
 
För innan vi hade lilla adventsmyuset så gick vi en runda på julskyltningen här i Hässleholm! Det var första gången för alla i sällskaept så det var roligt. Det var faktiskt mycket stämingsfullt, men inte så stort.. men vad ska man förvänta sig liksom.. köpte två jättesöta vykort som bestod av olika kärlekspar.. två katter och två kaniner.. söta... ni vet jag är kärlekskrank..
 
Sen promenerade vi tillbka till min lilla lägehet där jag hade dukat upp kakbuffé!!
 
Som  ni kanske förstår var temat jul. Till vänster ser ni saffransknyten med mandelmassa och chaiblondies med grädde till.. mmmmmmmm.... till höger hade jag ett litet gottebord där jag ställde min hemmagjorda pepparkaksbox (asså jag är faktiskt fett stolt över den, det är första gången jag gör ett eget pepparkakshus!!!) som var fylld med pepparkakor, en burk med pepparkaksbollar (en glutenfri variant för lille mamsen) och så hemmakokt knäck och inte hemmakokt polkagris. Mums säger jag!!
 
Knäcken gick åt som smör, pepparkaksbollarna likaså.. vad gäller pepparkakorna har jag en hel del kvar.. men de är så goda så jag knaprar typ på en om dagen eller så.. hehe... älskar när man har dekorerat sina peppisar med kristyr och nonstop.. mmm..!
 
Chaiblondiesarna tog också slut jättefort! Ett tecken på att de var uppskattade...
 
Jag gjorde även en slags krans av saffransdegen, det fanns recept på den i det senaste julnumret av hembakat.. jag följde instruktionerna punkt o pricka men man kan väl säga som såhär att deras krans var något snyggare än min.. men jag provade i alla fall och det är faktiskt första gången jag försöker mig på nån sån här krans eller längd eller vad man ska säga.. så det är ju inte så illa för att va gång no. 1 faktiskt tycker jag!
 
Den var också väldigt uppskattad men tyvärr blev det en hel del över så min frys är ganska full av gula bullar... funderar på att ta med några till jobbet men vi får se..
 
Och så hade jag bakat lite chokladmuffins! Jag tänkte att alla (främst barnen hehe) nog inte gillade chaiblondiesarna så behövde ett annat mjuk-kaka alternativ.. så då fick det bli muffins! De blev faktiskt väldigt saftiga och goda om jag får säga det själv. På toppen har jag spritsat smörkräm och jag ifck trill rätt snygga spritsisar!! Är så glad för min wilton-tyll som jag investerade i för något år sen.. verkligen guldvärd när man vill göra fina bakverk!
 
För något år sen köpte jag även de här söta tomteformarna + tomtepinnarna i ullared, men har liksom inte använt dom förrän nu! Perfekt användningsområde ju att stoppa ner i muffinsarna.. jag strösslade på lite rött strössel för extra mycket julkänsla.. mmm....
 
Måste avsluta inlägget med hur min lille box såg ut innnan den var klar! Här ser ni även baksidan, på vilken det står MYS! Mys  mys mys med jul tycker jag och asså ajg är ändå förvånad över att jag kunde spritsa kristyr rätt ok!!! jag säger inte att det är snyggt eller proffsigt, men för att vara mig och för att var typ andra gången i mitt liv så var det fanimejrätt bra jobbat! Men jag gillar ju och pilla och ha mig.. hehe... det vet vi ju vid det här laget.
 
Åh det var verkligen trevligt att bjuda in såhär till advent! Många sa att vi kunde göra det till en tradition varje år och gärna för mig!! Det är ju hur mysigt som helst! Tänk, nästa år kanske jag har fast jobb och hela köret.. vem vet..!! Jag längtar ju efter att stadga mig men vi får väl se var det blir, hur det blir och med vem..
 
Nu mina bloggisar ska jag nog lägga mig i sängen. Jag sov hos mamma o pappa igår och jag sov rätt dåligt i den lille bajsesängen jag sover i där.. urkkkk.. imortgon är det jobb som gäller! För övrigt så har jag varit så inaktiv här pga plugg.. jag pluggar typ ihjäl mig. Nej men det blir ca 4h om dagen och så tränar jag på kvällen och sen.. däckar jag typ.. det är rätt trevligt ändå, jag gillar min lilla pluggerutin! Och sakta men säkert närmar vi oss et t SLUUUUT på examensarbetet!! Trodde adlrig dagen skulle komma!!
 
Puss på er och god jul och god fortsättning och allting!! ♥
 
Till top