J E N N I F E E R G E

Laxburgare!

Fisk, Glutenfri matlagning Permalink0
 
Asså!!!
 
Idag lagade jag någto jag aldrig lagat förut: laxburgare! Jag har gjort hambrugare förut. på vanlig köttfärs asså, men aldrig på fisk. men gud.................... så gott det var!! Och löjligt enkelt. Mina vänner: LAGA DETTA. Bara laga det. Det blev jättesaftgit och mumsigt och laxigt. Asså shit. Jag blev själv förvånad och förbluffad. Var rädd för att det skulle bli torrt fnöskigt och tradigt men asså nej saftigt och gottigt och smakritkt och åhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
 
Till ca 4 burgare behöver du:
500 g laxfilé, skinn- och benfri!
1  tsk salt
lite peppar
1 msk potatismjöl
1 litet ägg
 
 
Börja med att finhacka laxen eller mixa den grovt. Jag hackade min och det var värsta terapiarbetet. Riktigt kul! Haha.
 
Blanda sedan laxen med salt, peppar, potatismjöl och ägget så det blir en mysig färslikannde grejs.
 
 
Forma sedan färsen till 4 stora biffar (jag fick ihopa 5 st!!!). Stek dem i smör i en stekpanna..
 
Ser ni så smarriga dom ser ut eller???
 
 
Recpetet säger att man ska steka ca 2 min på varje sida och ungefär så fort gick det! De blev fint gyllenbruna och genomstekta fort men ändå sådär härligt kladdiga smaskiga inuti.
 
 
Jag använde de kalljästa bullarna jag bakade häromdagen som hamburgarbröd!! mmmm och stekte dem en snabbis med laxen så de fick fin smörig knaprig yta. Gott!
 
Sen hade jag sallad till min burgare och majonnnäs som sås. Jag älsakr majonnäs! Dock var burgaren så pass hög att jag fick äta den med bestick. Hade sallad till med och så kokte jag broccoli och ärtor också, standard tillbehör till fisk!!
 
Så mina vänner: detta tar inte många mintuer av era liv men det kommer ABSOLUT förgylla det! Mhm mh mhm. Laga. Jag har hela FYRA burgare över som jag ska njuta av i veckan! Åhhhhhhhhhhhhhhhhh. Nästan så man längtar till morgondagens middag...
Till top