J E N N I F E E R G E

Potatisfrallor!

Matbröd Permalink0
Såhär en tisdagskväll bjuder jag på supergoda potatisbullar!!??). Man behöver inte ens koka potatisen men skala får man ändå göra faktiskt för potatisskal i bullarna är inte någon höjdare. Det är även havvregrynsröt i bullarna!!
 
WATTT säger ni?? Havregrynsgröt och potatis i bullar can it be gött? Följ med så får ni se!
 
Receptet är från hembakat och till ca 30 bullar behöver du:
3 dl vatten
50 g smör
2 dl havregryn
50 g jäst
3 dl fingervarm mjölk
2 tsk salt
250 g rå potatis, riven
½ dl ljus sirap
13-14 dl vetemjöÖÖööl
 
Det vi börjar med är dels att mätta upp potatisen! Det gör man lätt på en köksvåg (den är min bästa vän).
 
Därefter kokar vi gröt! Börja med att koka upp vattnet och tillsätt sedan smör och havregryn. Blanda ihop allting till en söt liten gröt och låt svalna ett tag.
 
Smula under tiden ner jästen i en bunke och lös upp den i den fingervarma milken.

Tillsätt gröten, salt, potatis, sirap och vetemjöl, lite i taget.
 
Blanda ihop allt till en smidig deg och knåda den kraftigt i några minuter. Sedan täcker vi gölledegen med en bakduk och låter den jäsa i ca 1 timme!

Knåda igenom din deg på ett mjölat matbord. Min deg var ganska kladdig och lös även efter att den jäst, men med lite mer vetemjhöl på nävarna går det att knåda till degen till en smidig sak.
 
Klipp cirka 30 bitar av degen med en sax. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och strö över lite vetemjöl på dom!
 
Det är så himla smidigt med bullar som ska klippas. Man behöver inte bry sig såå mycket om formen och det är rätt charmigt när de ser lite olika ut (men ändå i någorlunda likadan storlek så att de kan bli färdiga samtidigt såklart..)
 
Täck dina bullar med bakduken ONE MORE TIME och låt jäsa i ca 30 min.
 
Sätt sedan ugnen på 250 grader. När bröden jäst färdigt gräddar du dem mitt i ugnen 9-12 minuter!
 
Såhär knubbiga blev mina /(precis som potatisar ju, de är också knubbiga och lite alla möjliga former) och de blev verkligen löjligt goda! Som godast är de nybakade tycker jag, eller precis upptinade från frysen.. mhmm..
 
Gröten och potatisen ger bra stadga eller vad man ska säga så bullarna är mättande men de är också väldigt saftiga!
 
Ett rätt så enkelt recept trots många moment så jag rekommenderar er verkligen att prova! Fatta så lyxig frulle man får med såna här bullar!

Till top