J E N N I F E E R G E

En helg full av mat & bak!

Fika, Underbara dagar Permalink0
Ja, det känns verkligen som om jag har stått i köket hela helgen mer eller mindre! Fast jag trivs så bra i köket och det är så roligt när man kommer igång och håller på.
 
I söndags när jag var hemma hos mamipapi var jag lite sugen på amerikanska pannkakor till lunch... så jag tänkte: vi provar att göra glutenfria! Så får vi provat det + mami kan smaka (hon har velat smaka dom länge nu!)
 
Det gick alldeles utmärkt att byta ut vetemjölet till glutenfri mjölblandning. Kanske att pannkisarna inte blev lika höga men de blev minst lika goda!
 
Oliver och Matilda var också sugna på pannkakor så jag gjorde dubbelsats så att vi alla kunde äta. Självklart använder jag min blogg som receptletare! Herregud, gör inte ni det? Bästa receptsamlingen ju!
 
Det blev en hög som sinade ganska fort måste jag säga. Vi klämde allihopa tillsammans med sirap. Tyvärr hade vi ingen bacon hemma så jag kunde inte erbjuda mina matgäster "the full experience" men de fick i alla fall en finfin preview.
 
Vi hade även socker till.. jag tänker det borde va gott med typ frukt eller nåt också.. asså lite mer efterrätt/våffelliknande.. mm!
 
Som ni ser, kanske inte lika tjocka som om de varit gjorda på vetemjöl, men ändå!
 
Efter att vi ätit pannkisar och maten lagt sig i magen gick jag, mamma och Zazze ut på promenad för att plocka fläder! Japp mina vänner flädern står i full blom och det gick hur fort som helst att få ihop de 20 klasar som behövdes inför vad som komma skall..!
 
Som om det inte räckte med att plocka fläder så plockade jag även lite rabarber från trädgården. Det kändes som jag tog jättemånga men det blev inte så mycket av det tyvärr, märkte jag när jag kom hem och skar upp och vägde det!
 
Nåväl. Jag älskar rabarber och tycker det är så smidigt att vi har det i trädgården! Dock var det ganska smala och ledsna små stjälkar så huruvida dom trivs vet jag inte alltså... kan man odla rabarber på en balkong?? Hade lätt gjort det isåfall!
 
Av lille rabarbern blev det en inte så liten rabarberpaj!

 
Och vad jag inte har visat för er är att jag igår även bakade bröd.. gjorde flädersaft.. samt gjorde potatissallad.. så det blev alltså en hel del gjort i köket men mmm vad det är givande! (Fast jag blir ju väldigt trött sen)...
 
Idag har jag jobbat 8-17 och tog lunch här hemma. Gud vad skönt det var att komma hem mitt på dagen. Hinna vila lite i soffan, plocka undan lite som jag inte hann imorse och så bara andas. Slippa kontorsmiljön.. plus själva cykelvägen hem var också najs, skönt med frisk luft och lite miljöombyte. Jag har ju så nära jobbet så spelar ingen roll om jag stannar till 17 tycker jag, kommer ju ändå hem på 5 minuter..
 
Just nu håller jag på att tvätta en sista tvätt... sen kommer jag nog däcka känns det som. Mina linser vill bara ut ut ut ut ur ögonen! Kanske att man tar en liten pajbit.. ♥
 
Puss på er! Hoppas ni har haft en bra helg fylld med saker ni gilalr (det har ju uppenbarligen jag eftersom jaa det blev en jädra massa bak och mat!)
 
 
 
 

Till top