J E N N I F E E R G E

Hjärt- och blomscones!

Frukost, Glutenfri bakning, Matbröd Permalink1
Endast ett mycket tränat öga kan med blicken avgöra vad detta är för mjöl..................
 
.... det är glutenfri mjölblandning! Och hur ser man det? Jo, genom att det är superdupermega finmalt och väldigt vitt. Det påminner om potatismjöl. Och vad ska vi då göra med detta lilla mjöl idag?
 
JO GLUTENFRIA BLOM- OCH HJÄRTSCONES!! Wihoooooo.
 
Jag har ju fått nån sconesdille och kände för att prova på nåt nytt! Och vad pasar väl bättre än scones nu på en ledig klämdag för att fira långhelg?? Eller för dig som inte har klämdag så kan du ju göra dom imorgon när det ju är röd dag!
 
Till ca 6 scones behöver du
4 dl glutenfri mjölblandning
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
50 g rumsvarmt smör
1½ dl mjölk
 
Börja med att sätta ugnen på 225 grader. Blanda ihop de torra ingredienserna med smöret. Detta gör du lättast med elvisp eller i matberedare men om du är en envis jäkel eller om du har starka armar så kan du blanda ihopa allting för hand (gl HF!!).
 
Tillsätt sedan mjölken och knåda tills du har en smidig fin liten deg.
 
Därefter plattar du ut din deg så den är typ 2 cm tjock. Ta ut blom- och hjärtformer av degen med hjälp av pepparkaksformar!
 
Som alla kan se är min deg långt ifrån 2 cm tjock, till och med en blind människa hade kunnat se det eller åtminstoene känna sig fram, ja alla utom jennifer jenkostsson i bakstunden. Så här har ni ett exempel på en deg som är alldeles för platt, DO IT THICKER!!
 
Eftersom jag då gjorde alldeles för platta scones fick jag ganska många. Men bortsett från det blev de fina!
 
Lägg dina utskurna blommor och hjärtan på en form med bakplåtspapper.
 
Grädda sconsen mitt i ugnen i ca 10 minuter. När dom är glutenfri är dom ganska bleka så man får hålla lite koll så de inte blir för torra typ även om de inte är superbruna!
 
Servera sconesen på klassiskt engelskt vis: med te och cream cheese, sylt och marmelad!! Typ. Eller ät dom som du vill.
 
Supergott och lite piffigt ju med scones i roliga former! Men ps kom ihåg vad jag sa mina vänner: gör era scones tjocka!! 2 cm minst! Resultatet av mina platta scones blev att de blev lite hårda.. och scones ska ju va mjuka och saftiga!
 
Så kör på med tjockis scones, gör dom i hjärtan och blommor och få en fin somrig frukost/brunch/mellis/afternoon tea!♥
#1 - - Mamma:

Mums, vill ha 😋😋

Till top