J E N N I F E E R G E

Mangocheesecake!

Cheesecakes, Glutenfri bakning Permalink1
Mina vänner ni som känner mig känner väl till att jag älskar cheesecake.. det är alltid det jag tar på espresso house (hehe), det jag gärna lagar på kalas och det jag gärna vill prova nya sorter på.. mmmm!!
 
Och nu var det ett tag sen, men när mamma fyllde år (den 28e september.. jag är så seg på o blogga ibland) och då önskade hon en mangocheesecake till efterrätt! Jag tog givetvis på mig den ädla uppgiften att göra denna cheesecake!
 
Det roliga är att man skulle ha mangopuré i den och det finns bara i barnmatsburk (om man inte orkar göra egen och det orkar man inte).. så jag handlade i barnmatshyllan! Hehe!
 
Här kommer receptet till 10-12 bitar:
100 g smör
200 g digestivesmulor
400 g färskost, ex philadelphia
250 g mascarpone
3 ägg
1½ dl strösocker
2 msk vaniljsocker
2 msk majsstärlekse
250 g mangopuré (barnmaten alltså!)
1 mango till garnering
ev vitchoklad
 
Sätt ugnen på 150 grader. Smält smöret och blanda ner digestivesmulorna (som du lätt krossar i mixer/matberedare eller för all del var viking och gör det för hand...)
 
Tryck ut smulorna i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Rör philadelphia och mascarpone slät. Tillsätt ägg, vaniljsocker, socker och majsstärkelse.
 
Häll ner smeten i formen! Klicka ut mangopuréen och rör försiktigt med en sked så det blir ett fint mönster. Det lät lättare än vad det var måste jag säga, men jag försökte röra runt och få det lite marmorerat i smeten.
 
Baka sedan din lille cheesekage i nedre delen i ugnen, ca 1 timme tills den precis har stannat. Det kan vara bra att passa den och ev lägga över aluminiumfolié om du ser att din cheesecake får alldeles för mycket färg (men ändå inte har stannat, så kan det vara). Ett tips bara!
 
Kakan ska sedan svalna helt i kylskåpet.
 
När kakan har svalnat och precis innan det är dags att äta den så tycker jag vi ska garnera den lille goingen. Jag ville ha både mango och vitchoklad på toppen! Det ser så trevligt ut när man hyvlar choklad med en osthyvel tycker jag. 

 
Att skära mango var ju svårare än vad jag trodde men först skalade jag den sen skar jag runt så jag hittade kärnan. Därefter var det bara att skära i fyrkanter och lägga på tårtan! När jag gjort ett berg med mangosar rev jag lite vit choklad över.
 
Tadaaa! så här bidde det! En himla gul kaka och gud vad god den vaaaaar! Så krämig och len. Mangon var riktigt god och passade bra i cheesecake som ju är lite "sur" eller vad man ska säga, medan mangon är söt.  Det var dessutom gott med mango på toppen tycker jag och 100ggr godare med färsk mango än frusen! Recommend!
 
Så en väldigt god och lättlagad kaka som kräver åtminstone en dags förberedelse, men sen blir du hjälten på kalaset. Promise.
 
Make it, bake it, TAKE IT! Lol kom på det själv visst var det bra rim?? Nåväl! Idag har jag haft en tvätt- och städdag här hemma och så var jag en sväng på rusta och spenderade typ en förmögenhet på julsaker. Nu sitter jag här och skäms samtidgt som ajg är stolt över alla mina fynd.. om en timme eller så ska jag traska till gymmet så nu får det bli kaffe + frukt och lite letande efter nya övningar!
 
Idag är jag inte lika arg ifall ni undrar. Jag har sovit dåligt men det är mitt eget fel. Det låter kankse konstigt men jag kan typ styra det lite, alltså om jag tänker jag vill vakna under natten så gör jag oftast det. Utan att ha ställt klocka eller så..

#1 - - Mamna:

Vansinnigt god!!! 😋😋😋😟

Till top