J E N N I F E E R G E

Potatisbröd i långpanna!

Matbröd Permalink0
Enda sen första gången jag provade att baka med potatis i degen så blev jag kär: brödet blir automatiskt sååå saftigt och gott! Det är ett mirake typ. Orsakat av potatisen alltså. Och visst det kan låta lite jobbigt att behöva ha potatis i degen, "palla", men asså du skalar 2 potatisar och river dem sen klart. Easy peasy de ska inte ens koka eller nånting!
 
Löjligt enkelt bröd det här (det är i långpanna så du behöver inte ens forma det och med en assistent behöver du inte ens knåda det eller röra vid det) och så gott bidde det!
 
Till 1 långpanna behöver du:
25 g jäst
3½ dl mjölk
2 msk flytande honung
1 tsk salt
200 g råriven potatis (ca 2 medelstora)
9½ dl vetemjöl
25 g smör
 
Börja med att riva din putatis! Därefter smular du ner jästen i en bunke och häller över mjölken, rör runt så det löser sig fint och fint. Tillsätt honing, salt och potatis!
 
Därefter häller du ner vetemjölet och arbetar degen i några minuter. Denna degen är ganska kladdig och jobbig, så jag rekommenderar er verkligen att använda en assistent.. den som vill vara riktigt hardcore viking kan ju göra för hand men som sagt NOT RECOMMENDED
 
När du låtit din älskling göra jobbet så skivar du ner smöret och låter honom arbeta lite till! Degen ska som sagt vara ganska lös.
 
Därefter oljar du in en liten bunke och stjälper över degen i den oljade bunken istället! Plasta in degen och låt den jäsa i 45 minuter, till dubbel storlek.
 
Klä en långpanna, 25 x 35 cm, med bakplåtspapper. Ta upp degen (snarare häll ut med hjälp av en slickepott ehumm) och tryck/bre ut den i hela formen. Strö över solrosfrön och tryck ner dm med handen.
 
Nu ska vi låta degen jäsa igen, under bakduk i 30 min! Sätt ugnen på 175 grader så länge.
 
När degen jäst klart sätter du in den mitt i ugnen i 25-30 minuter!
 
Tadaaaa! Såhär fint blev mitt. Och så sjukt gott och saftigt! Det enda dåliga är at det är lite jobbigt att skära bra mackor av det. Jag har skurit i små rektanglar/fyrkanter typ..
 
Men innan du skär i det så låt det svalna helt!
 
MMMMMMMMM så gott.. det är gott att äta rätt upp och ner med eller utan smör (helst med bregott extrasaltat, dör för det smöret asså).
 
Recommend! Prova o baka mina vänner!
 
Nu ska jag sova. Imorgon är det jobb igen som gäller.
 
 
Till top