J E N N I F E E R G E

Helsingör med mormor & Jerker!

Dagar i bilder Permalink0
Igår torsdag hade jag planerad frånvaro från arbetet.. jag hade tagit ut en semesterdag för att jag, mormor och Jerker skulle kunna åka till Helsingör på andra sidan sundet! Så roligt och det känns som det var längesen jag var där. Vi skulle ta bilen över och åka runt lite.

Jag hade hört på jobbet att det skulle bli 24 grader så jag tog dom på orden och tog på mig tshirt med min vita jeanskjol till! Jag tyckte det blev fint, vad tycker ni? Det var i alla fall rätt lagom varmt att ha! När solen tittade fram mellan molnen blev det nästan lite svettigt, men i övrigt.. skönt!

Vi lämnade Klippan redan vid 9.30-tiden och när vi kom fram till Helsingör vid runt elva så var vi redan hungriga!!! Det blev en tidig lunch alltså och vi åkte till fiskestugan i Hornbaek. Alla tre tog friterad spätta med pommes och remouladsås. Såååååå gott!!!!

Jag var så hungrig så jag typ vräkte i mig min portion.. men lämnade lite pommessar som jag inte orkade äta upp. Så himla gott! Och remouladsås, mmm det var längesen.

Annars så var det väldigt mysigt i Hornbaek. Det var verkligen som en liten fiskarby nere vid hamnen. Alla småbåtar och så såna små fiskarstugor.. gos.

Vi åkte därefter vidare till Fredensborg för att titta på kungafamiljens sommarslott. Fatta vilken lyx att ha ett sommarslott liksom, inte bara en vanlig stuga. Plus att liksom ha ett "vanligt" slott sen ett sommarslott. Helt knas.

Men så fint det var!! Och stort.... vi gick en runda runtom hela området, det tog faktiskt en ganska bra stund! Precis när vi gått runt hela slottet så släppte dom av en hel busslast med turister.. ändå lite skönt att få turista själv och inte med massa andra! Där var klart en hel del som gick när vi gick också, men inte en hel buss liksom..

Vi gick en kortis på gågatan i Fredensborg också, men den var rätt liten och död.. men ändå mysigt!

Vi åkte därefter tillbaka till Helsingör city igen och tog oss en fika på ett cafe på torget! Där var många som satt ute på uteserveringarna och drack kaffe, åt kaka ller drack öl..

Dagens kaka bidde en key lime pie. Mums vad god den var. Men såååå stor bit! På toppen är mjuk gosig maräng och själva kakan är en slags cheesecake med lime i.. supergott! Passade bra med den söta marängen och den syrliga limen. Mums.

Därefter strosade vi längs gågatorna i Helsingör och både shoppade och fönstershoppade. Jag köpte två stycken blommor och ett glasunderlägg med en flamingo på.

När vi finkammat gatorna tog vi oss en biltur längs de fina strandgatorna i Helsingör och kollade på alla de lyxiga och vackra husen... mm! Där skulle man bott. Typ. Tror dock det är gaaaanska dyra bostäder. Men ändå. Det var roligt att bara köra runt och kolla på husen och miljön runt omrking..

Tyvärr var vi så mätta på överfarten tillbaka till Helsingborg att det inte blev någon pölse.. lite tråkigt men samtidigt åt vi ju massa annat gott istället! Det var en toppen dag och jag var hemma i Hässleholm igen strax efter 9-tiden på kvällen ❤

Och trots sen kväll och intensiv dag så tog jag ett litet gympass imorse! Jag tränade rygg och biceps, det kändes bra! Och så är det u så skönt att träna på morgonen. Jag har verkligen börjat gill adet nu och kommit mer och mer in i det.

Arbetsdagen var faktiskt ganska bra! Det är roligt när man har såna dagar. Jag gick hem vid fyra och sedan dess har jag diskat och plockat undan i lägenheten lite.. den såg verkligen ut som et t bombnedslag när jag kom hem... pinsamt!

Nu tänkte jag äta lite middag sen tar jag helg. Imorgon besöker jag mina kära syskon i hemorten! ❤