J E N N I F E E R G E

Morotstrekanter

Matbröd Permalink0
Nu när jag har installerat min nya assistent tycker jag det sitter finfint med ett litet brödrecept! Detta innehåller morötter och blir så saftigt och mumsigt! Det är även ett bra knep om man har morötter hemma som börjar bli lite småtråkiga: stoppa ner dem i ett bröd!
 
Detta är ett bröd som ska kalljäsas över natten, så till frukosten får man nybakta tjocka trekantsbullar.. mm! Detta recept kommer från Hembakat.
 
Till 14 bitar behöver du:
25 g jäst
5 dl mjölk, fingervarm
½ dl vetekli
1 dl grovt rågmjöl
2 msk rapsolja
2 tsk salt
2 dl musli, valfri sort
125 g morötter, rivna
ca 9 dl vetemjöl
 
På kvällen så smular du ner jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och blanda tills jästen har lösts upp. Rör ner vetekli och rågmjöl och låt blandningen stå i cirka 5 minuter.
 
Tillsätt därefter olja, salt, musli, rivna morötter och vetemjöl. Blanda ihop alltihopa till en smidig deg! Knåda den kraftigt i några minuter. Låt den därefter jäsa under bakduk i ca 30 miunter. När degen jäst klart trycker du ut den i en lång panna, ca 25x35 cm, som är klädd med bakplåtspapper. Strö över lite vetemjöl och skär degen på mitten med en degskrapa. Dela varje sida i sju trekantiga bitar. Nagga degen med en gaffel innan du täcker den med plastfolie och låter den jäsa i kylen över natten!
 
På morgonen så tar du fram brödet ur kylen samtidigt som du sätter igång ugnen på 230 grader. Brödet ska alltså gosa lite i rumstemperatur under tiden ugnen blir varm!
 
Grädda brödet mitt i ugnen 20-22 minuter. Låt det svalna i formen innan du bryter/skär upp det.
 
Såhär bidde mina trekanter! Rätt tjocka, men man får givetvis dela dem på mitten så det är som en bulle fast trekantig. Väldigt goda och saftiga..
 
Som sagt, ganska rejäla alltså! Så jag skar vissa i mindre trekanter efter gräddning, för att få mer portions-bitar.
 
Jag gillar bröd som ska kalljäsas, de blir alltid saftiga eftersom de får jäsa under heeela natten. Rekommenderas! Och så får du ju supergod frulle/brunch/lunch.

Prova vetja!😍

Till top