J E N N I F E E R G E

Igraj moja Hrvatska!!

Kroatien 2018 Permalink1

Heeeeej bloggisar!! Det var ett tag sen nu: jag har varit i Kroatien nämligen! Så himla fint och en riktig positiv överraskning att komma ner och se hur det ser ut där nere. Vi åkte ner den 16e juni och kom hem den 23, så nu har jag varit hemma i en vecka redan.. tiden går fort!

Desutom har jag köpt en ny dator! Äntligen! Ni som följer min privata snap-story har själva fått bevittna hur JÄKLA LÅNGSAM min stationära dator är (men u kan jag säga VAR för jag har burit ner skiten i källaren!!!! WIEEE).

Min nya dator är en laptop med pekskärm och pappa har en liknande (fast modlelen som är ett steg vassare än min) och till hans dator fick han en penna.. så var ju tvungen att rita lite och då få till en mindre vacker avbild av kroatiens flagga samt texten "igraj moja hvratska" som är typ texten till den officiella vm-låten i kroatien. Som vi hörde på 25/8 på tvn! Haha.

Så jag kommer göra som jag brukar göra när jag bloggar från mina semestrar: vi tar en dag i taget. Nu kör vi 16 juni 2018!

Planet från Kastrup hade planerad avgång 14.15 så vi packade in oss i bilen vid 10-tiden. Påväg ner till öresundsbron letade mamma efter biljetten till parkeringshuset men hittade den inte! Vi försökte få den skickad igen på mail, men det gick inte.. paniken och stressen steg i bilen ju närmare vi kom bron.. men till slut tog jag på mig den ÄDLA rollen att ringa till kastrups kundservice för att få hjälp! Samtalet blev på engelska (nog för att min danska blivit lite bättre efter en massa serietittande på danska serier men SÅÅÅ bra är den inte) och vi lyckades ordna så vi fick en ny biljett på nolltid! WIHOOO!

På Kastrup var det mer eller mindre kaos. Jag gillar inte Kastrup. Eller jo, det gör jag, men den är för liten för så mycket folk! Den behöver byggas ut liksom, man trängs ju och krockas och har sig.

Det blev lite stressigt med att checka in och komma in till gaterna och alltihopa men när det väl var dags för avgång satt vi alla på våra platser i planet! Vi var ju en heeel del som åkte. Sammanlagt i Kroatien var vi 23 pers, och från Kastrup åkte vi 15 stycken!

Jag satt bredvid Oliver och mamma, Tilda och pappa satt bredvid varann på raden bredvid.

Som vanligt vid avfärd var de flesta på planet ganska taggade för att komma ner på semester! Jag roade mig under flygresan med att lyssna på musik, snacka med mami o olle, lösa sudoku och måla målarbok.

Mitt i målandet petar mamma på mig och säger "kolla henrik där framme!!". Jag kollar upp över stolsryggarna och finner Henrik med ett par katthörlurar på huvudet!! Hahah! Som vi skrattade där bak. Så gulligt hehe! ❤

Planet blev dock lite försenat för det tog en halv evighet att lyfta från Kastrup.. men vid typ 18-tiden landade vi i Kroatien.

Vi landade i Split och blev guidade att ta buss från flygplatsen till hamen, där en båt väntade på oss som skulle ta oss till brac, väl på brac skulle vi ta buss till hotellet. Phu!!! Det lät jobbigare än det var faktiskt. Vi åkte med ving och de guidade oss hela vägen så att vi slapp tänka själva. Det är rätt skönt med charter... hehe!

Bilden här ovan kommer från hamnen i Supetar på Brac. Så många båtar!

Brac är alltså en ö i Kroatien och vi bodde på denna ö, på orten Supetar. Rörigt? Nää ni kommer att fatta!

Efter att vi checkat in på hotellet och dumpat väskorna på rummet gick vi på led till restaurangen! På vägen till restaurangen passerade vi den pool som kom att bli känd som "den runda poolen".

Poolerna stängde vid 18 så när vi var framme var alla stängda och poolområdet mycket lugnt. Dessutom alla solstolar lediga: det var dom knappast under dagarna kan jag säga.. hehe!

Hotellet hette Waterman hotel (och nånting mer??) och vi hade all inclusive där både mat och dricka ingick!

I restaurangen var det full rulle! Där fanns maaaaaasssaaaa mat att välja mellan. Asså massa verkligen. Där var en del med salladssaker, en del med varmrätter och så en del med desserter. Och en plats för att hämta dricka,

Första kvällen hade de spaghetti bolognese som jag smakade! Så gott. Och massa parmesan till.. hehe. bland de kalla rätterna fanns som sagt sallad men även en krämig kall pastasallad med grönsaker. Mums!

Tilda och Oliver är ju kända för att älska pasta och som ni ser tog de bägge en hel del spaghetti och köttfärssås.. där fanns även nybakad pizza som var så tunn och fin med massa ost på! Sjukt god var den faktiskt.

Maten fick klart godkänt! Mamma är ju glutenintolerant och där fanns oftast skyltar ovnaför maten där det stod vad det var och om det var glutenfritt eller inte (där stod även om det var laktosfritt och annan allergi). Visst låter det bra! Och det var det också: men problemet är att det inte alltid stod skyltar.. men mamma är ju van glutenintolerant så hon vet ju vad som innehåller gluten och inte.. så blir det ju när man är allergisk mot något!

Vi var alla rätt trötta efter resan (eller ja jag kan kanske bara tala för mig själv men jag var ganska trött..!) men vi tog oss ändå en liten minitur runt området.

Här kan ni skymta Kroatien på andra sidan! Himla bergigt och väldigt vacker utsikt.. jag saknar att äta frukost till den här utsikten.

Ni ser även ett vattenland.. det fanns och man kunde betala en slant för att springa runt ett tag!

Även lilla söta Ellen stod och beundrade utsikten..! Den var verkligen fin och rogivande!

Längst bort till höger kan ni skymta hamnen i Supetar som jag fotade lite tidigare.. så i själva verket låg hotlelet väldigt nära hamnen och senare under veckan gick vi faktiskt till hamnen också! Det är lätt o tro det ligger långt bort i och med vi tog buss, men icke sa nicke.

Havet låg stilla för det blåste typ inte alls nu på kvällen när vi kom fram!

Även lilla söta Oliver beundrade utsikten... kanske att han var tröttast av alla... haha!

Så efter en lång dag med klabb med parkeringstillstånd, med stress till flygplatsen, med massa byten av transportmedel och slutligen ankomst till ett gigantiskt hotellområde var det väldigt skönt att krypa ner till kojs.

Vi bodde i en bungalow och efter lite dispyter kom vi fram till att dela rummen på följande sätt:
- tilda och oliver fick dela rum
- mamma o pappa fick dela rum
- JAG fick ett eget rum!! Mitt i hallen.. i en bäddsoffa.. så inte så lyxigt som det låter! Men eftersom jag gillar att gå upp tidigt och ha mig så tänkte jag det kasnek va bra jag sov själv och då ute i vardagsrummet!

Bungalowen var alltså 3 rum och där var 2 toaletter och en uteplats. Där fanns världens kök, men det var ju inte särskilt nödvändigt för oss som hade all inclusive.. men annars hade det ju varit perfekt!

Micke o Bodil bodde i bungalowen bredvid så vi hade himla nära till kusinerna! Perfekt faktiskt. I övrigt blev vi ganska utspridda i sällskapet. Vi hade inte bokat som grupp eller så och därför blev det på olika ställen.. plus att vi var ju olika stora sällskap vilket innebr olika stora lägenheter.

Nåväl! Jag tycker vi avslutar denna dag med denna underbara låt som då är kroatiens officiella vm-låt (tror vi..) Så fin. Igraj moja Hvratska betyder spela mitt Kroatien och såhär långt har det gått riktigt bra för Kroatien i VM ju! Roligt.

Men kom ihåg mina vänner detta är bara början på vår resa! Och som jag saknar kroatien nu när jag sitter och redigerar bilderna.. där var så fint, så varmt och så mysigt! En riktig verklighetsflykt.. och det har jag verkligen behövt.. men nu är jag tillbaka och känner mig stärkt, utvilad och redo att gå vidare i livet ❤