J E N N I F E E R G E

Utvalda fynd från Ullared!

Shopping, Tankar Permalink0
I helgen var jag i Ullared tillsammans med mormor, Jerker, Lena och Oliver! Blev så förvånad (och glad såklart!) när Oliver sa att han ville följa med. Roligt!
 
Strax efter 8 på söndagen åkte vi uppåt i landet. När vi kom fram var det typ redan fullt på parkeringen! Och i varuhuset.. men de har visst gjort om ingången sen sist jag var där så det blir inte lika mycket flaskhals i början, utan folket kan strömma in ganska fort. Skönt.
 
Vi började med att fika upp i caféet och jag tog en salami o briemacka som vanligt och en liten päronbiskvi till fika! Mums.
 
Jag och Oliver höll ihop mest hela tiden och shoppade tillsammans. Jag shoppade ju klart mer än honom, men han klagade inte en enda gång!! Förutom lite sarkastiska kommentarer, men de var ju med glimten i ögat.
 
Nåväl. Jag tänkte visa lite utvalda fynd från Ullared i det här inlägget alltså. Jag köpte ju självklart mer men allting är ju kanske inte så kul att visa upp.. typ deo och bakplåtspapper.. så ni får godbitarna!
 
Och en av favvogodbitarna är absolut den här svarta lilla väskan!! Jag behöver en mindre väska att ha till exempel vid utgång, finare tillställnignar eller om man bara vill shoppa med en mindre väska. Så fin! Passar ju till allt med. Mycket bra köp.
 
Något som jag också är oerhört nöjd med är mina plasthinkar här till vänster! De kostade typ ingenting och jag har nu ställt de två första som är färgglada i duschen. Jag har fylt dom med schampoo och tvål och sånt som jag tidgiare bara ahft löst på golvet i duschen: nu är de samlade i plasthinken! Wihooo.
 
Den rosa lite större hinken har jag ställt under min diskho där jag har diskmedel, ugnsrengöring, vim och så lite diskborstar. Bra att ha helt enkelt! Sjukt nöjd med mina korgar som förvaringslösning! Att jag inte tänkt på det innan liksom...
 
En sak som är obligatorisk när man är i ullared, och som jag ALLTID tänker på när jag är där är såklart nagellack. Man kan typ inte komma hem utan något lack liksom. Det måste man ha. För min del blev det ett lila nagellack från isadora! Jag har inte provat det än men tänkte måla imorgon. Ska bli spännande att se hur det blir. Jag har något lila nagellack sen förut, men inte den här nyansen.
 
Sen blev det såklart lite julgrejer också!! Men inte överdrivet mycket! Detta var allt plus en adventsljusstake till köket. Jag har ju redan en del julgrejer sen förra året och dessutom blir jag ibland lite skeptisk när man går där bland alla tomtar och troll. Visst, de är fina, men var ska jag ha alla nånstans liksom.. plus mycket ser ju likadant ut.
 
Oliver tyckte att vi gick längs samma hyllor hela tiden när vi kollade på julprylarna, trots att vi rörde oss mellan de olika! Så ni fattar kanske vad jag menar?
 
Men jag kpte i alla fall lite svamp och bär att dekorera julblommor med, ett nedräkningsljus, en söt liten tomte att sticka i nån blomma, mossa och så juleskum. Jag tänkte ge bort juleskummet till min kära bror men det glömde jag visst insåg jag nu för en stund sen när jag gick igenom mina fynd. haha.
 
Och igår var jag visst på maxi en sväng och storhandlade, eftersom jag fick låna mami papis bil! Där fanns ju minst lika mycket julgrejer.. typ.. så där köpte jag visst presentpapper och så. För tyckte inte de hade så roliga presentpapper i ullared (men smaken är ju som baken)
 
Det var nog ändå tur jag gick med Oliver bland allt skit där nere i källaren för annars hade jag inte hittat den här GENIALISKA lådan!! Det är en liten verktygslåda i rosa (rosa för tjejer liksom) och så köpte jag 3 små rosa prylburkar till att ha skit i.
 
Just nu förvarar jag alla mina "verktyg" i en papperskartong från ikea och att stoppa näven ner i den är mer eller mindre livsfarligt. Allting ligger blandat och skruvar ligger löst och sånt. Så nu ska det blir ordning och reda!! Visst att jg inte är så händig men jag kan väl ha mina grejer som jag inte kan hantera så bra i ordning åtminstoen!! Det ena utesluter ju inte det andra: eller vad säger ni??
 
Hehee. Så det var min lilla fyndlsita! Plus ett par nude-färgade träningstights från svea som jag är väldigt nöjd med! Och ett pyyjamas set i rosa som jag har på mig i detta nu. Gos.
 
Den här veckan har gått riktigt fort tycker jag, imorgon är det redan torsdag! Det är full rulle på jobbet och känns som att jag flänger både på jobbet och hemma.. pust. Så idag hade jag en hemmakväll. Fast jag fixade och donade en del här hemma också: gjorde paj, diskade undan, strök och hängde upp mina julgardiner och vek lite tvätt. Men jag gjorde i alla fall en sak i taget! Som nu, nu sitter jag BARA med datron och skriver. Tvn är inte på, mobilen ligger längre bort: fokus är här och nu o skriva.
 
Shit vad det är svårt alltså! Men jag försöker bli bättre på det för jag tror det kan vara en anlending till att jag är så trött i huvudet. Och när jag är trött i huvudet blir jag rätt olycklig. Och när jag är olycklig tänker jag att jag kommer bli ensam i världen, ensam på jorden, ensam utan familj och barn och man och vänner. Jag tänker den tanken typ en gång om dagen.
 
Men idag hade jag faktiskt ett intressant samtal med tolken vid ett besök. Vi var mellan 2 besök och väntade på klient, så då pratade vi lite för att inte somna. Hon berätta hon lär sina döttrar att det är DOM som bestämmer sjävla över sitt liv, ingen annan, de är kapabla och välja själva och de SKA välja själva, det är deras liv. De bestämmer!!
 
Precis som jag! JAG bestämmer över mitt liv! Ingen annan. Mår jag inte bra av det - SÅ ÄNDRAR JAG DET. Jag väljer själv vem jag vill stadga mig med, vem jag vill träfa, vad jag vill jobba med. Det är inte så att socionom-yrket valde mig direkt. I CHOSE IT. Fattar ni? Sån makt vi har. Och sån makt våra tankar har att pvåerka vårt mående och våra känslor. Det vet jag ju själv efter år i terapi: att bara prata om det och liksom få andra känslor inom sig, woooooowwwwww.. jag har fått så många empowerment.känslor efter mina samtal: och då har vi ju egentligen inte gjort annat än diskuterat min situation, resonerat kring den osv. Vi har ju inte löst den: för det kan man inte.
 
Det känner jag i jobbet med, man kan ju inte lösa människor situation. Alla har ett eget ansvar för sitt liv. Det är vi väldigt noga med att påpeka i alla våra bedömningar: man har ansvar för att planera sin ekonomi, för att se till att man har mat på bordet, att ta hand om sina barn, att inte sätta sig själv i skuld osv osv osv.. och detta ansvaret åligger ju ÄVEN MIG OCH MITT LIV.
 
Och som safgt: man kan inte lösa människors situation. Jag kan bara sitta där och hålla dom i handen. Mer eller mindre bokstavligt. Man får bara lyssna och finnas där. Idag hade jag ett jättebra besök, de var så fina och ödmjuka. Jag hoppas att jag ger dem intrycket inte bara av att vara profesionell och kunnig, men också en människa som ser dom och vill väl.
 
Detta var ju ett trevligt litet inlägg såhär innan läggdags. Nu ska jag nämligen sova. Godnatt på er!
 
 
 
 
Till top