J E N N I F E E R G E

Mellanrummet och universum

Dagar i bilder, Tankar Permalink0
Imorse satte jag en deg! En liten dinkelmjölsdeg med chiafrön i. Den skulle kalljäsa och jag har inte orkat göra den på kvällen för att sen gå upp tidigt, så jag tänkte jag gör tvärtom istället: låter den jäsa under dagen, bakar på kvällen!
 
Jag hade tänkt träna imorse: men det blir inte alltid som man tänkt sig. Jag var dötrött och somnade om istället. Så kan det gå!
 
Det blev en vilodag idag istället helt enkelt. Jag känner att jag är påväg in i en ond cirkel på jobbet: jag kommer sent, stannar sent, kommer hem sent, vill inte gå upp tidigt, kommer sent, stannar sent, kommer hem sent, vill inte gå upptidigt osv osv.. och då kommer jag liksom aldirg ikapp med flexen! För vem vill stanna till 17.30 varje dag? Urk.
 
I övrigt har det varit en bra dag! Jag lagade matlådor efter jobbet och förberedde inför morgondagen. Tycker så mycket om att fixa i mitt hem. Jag läste idag i min stressfritt liv-bok om en person som försöker älska sitt liv. Och det är det jag försöker med ju! Älska varje steg, älska att diska, älska att gå till jobbet: för det är de sakerna jag gör dagligen. Jag tyckte det var fint uttryckt: försöka älska sitt liv.
 
Jag sitter förnärvarande i soffan med en kopp te och en serie på tvn. Jag försöker att dela upp min hemmatid efter jobbet med lite av varje. Istället för att se fem avsnitt av en serie så ser jag ett, jag diskar och städar undan, förbereder kläder för imorgon, bloggar och kollar datorn en stund, läser lite bok sen sover jag. Ibland pusslar jag också om jag har tid och lust. Så himla trevligt faktiskt! Istället för att då känna "jag hinner adlrig med nånting" så hinner jag ju faktiskt med en massa, bara att jag kanske inte gör lika mycket av varje sak. Det är gosigt.
 
Sen så har jag tänkt mycket på det här med att vara i mellanrummet. Det där rummet, tillfället, när man befinner sig mellan olika aktiiviteter och får en perfekt chans till att andas. Jag gillar det! Och jag har börjat hitta fler mellanrum under dagen också. Typ promenaden från hemmert till jobbet. Att gå på toa utan mobilen. Bara ligga i sängen och finnas. Ta vara på dessa stunder! Jag känner själv att när jag har tråkigt eller är just emllan aktiviter så kommer jag på så många bra saker. Kanske något jag vill göra, något jag tänkt på, något jag vill skriva. Förr sa man att det var bra att ha tråkigt, och jag förstår innebörden men deta handlar inte om att ha tråkigt: detta handlar om att pausa, vara mellan aktiviteter, gå inåt och känna efter! Det kan hända magiska saker då.
 
Vårt inre är ett helt eget universum. Jag är så nyfiken på det! Min resa inom mig har bara börjat. Och frågan är väl om den någonsin tar slut? Men först nu är jag mer aktiv i resandet. Jag är inte bara en resenär i mitt eget liv: jag är chauffören. Jag är solen i mitt liv, jag är molnen i mitt liv: jag bestämmer om jag vill skina och vara glad eller om jag vill regna och vara ledsen. Jag är universum. Du är universum. Vi är universum och jag längtar efter att få dela mitt universum med någon och att få ta del av dennes. Det är fantastiskt fint.
 
Till top