J E N N I F E E R G E

Julafton 2018!

Jul, Underbara dagar Permalink1
God fortsättning mina kära vänner!
 
Idag är det juldagen: en röd dag ENDAST för att vi barn ska kunna leka med våra julklappar! Typ... nä, vi har gått bingo på morgonen tillsammans med mormor & Jerker, ätit mysig julrests-lunch, julrestsmiddag och däremellan sov jag en stund.
 
Men igår var det alltså självaste julafton och detta året firade vi hemma hos oss: för första gången på 5 år! Så det var kanske på tiden. Detta blev Zazzes 2:a jul med familjen Gsson och han ställde mer eller mindre motvilligt upp på kort med mig..
 
Måste ju visa kvällens outfit! Jag hade en svart klänning i sammet som jag faktiskt fick i julklapp för 2 jular sedan! Jag har bara använt den en gång!! Den var ganska kort och lite urringad, men så fin tyker jag! Sammet är ju mitt favomaterial.
 
Jag lockade håret, satte upp det med en julig totte och målade röda läppar!
 
Mamma dukade upp fint på julbordet i vardagsrummet med juliga tallrikar, servetter och bestickvärmare!
 
Vid 15 kom våra gäster och då satte vi oss alla ner och kollade på Kalle! Jag var faktiskt inte så road av kalle detta året, så jag la mig i period nere på govlet med Zazze, men det är ju ändå tradition att man har igång kalle och kollar lite grann åtminstone.
 
Och så drack vi lite glögg till detta då!
 
En stund efter att Kalle var slut började maten bli klar! Vi hade alla hjälpts åt att förbereda olika grejer av julbordet: mormor gjorde janssons, sill och köttbullar, Lena gjorde gröt, Henrik fixade revben, jag gjorde sill och bröd och pappa fixade glutenfira köttbullar, skinka, ägg och prinskorv! Perfekt ju!
 
Det bli rju väldigt mycket jobb annars, om en ska göra allting själv.. bättre o hjälpas åt.
 
Det blev hela fyra sillasorter vid julabordet! Jag gjorde senapssill! Brantevikssillen var från affären, men de övriga två hade mormor gjort: löksill och så sill med fänkål, citron och dijonsenap.. ett recept från Ernst! Den sillen var riiiiktigt god!
 
Zazze fick en massa uppmärksamhet hela kvällen! Men jag tror han var okej med det. Vid de tillfällen åd han blev lite trött och ville vara själv gömde han sig under soffan. Lille sötisen!
 
Efter att maten var uppäten (okej mer eller mindre, där blev ju såklart, som alltid,e en heeel del mat över) och undanplockad var det dags för paketutdelning!
 
Vi hade ingen tomte i år och det blir så knasigt då tycker jag! Eller inte knasigt men det går så fort! Zazze skulle hjälpa till o dela ut julklapparna men det gick sådär.. Så Tilda och Henrik delade ut dom istället! Det går ju det ocskå, men kanske att det ändå är trevligare med en tomte så det blir lite lugnare när man dlear u klappisarna och inte känns så "rumphugget".
 
Jag fick i alla fall jättemånga fina paket som jag är så glad för! Hoppas att min familj uppskattade de paket jag gav också, men det verkade så! ❤ Zazze fick mest paket av mig, hela 5 stycken!! Men det är ju inte antalet som räknas...
 
Av mig fick Zazze bland annat en lit eför stor groda, som ni ser här ovan att han biter i och verkligen vill gosa med.. det blev för bra så han mucklade till slut med den och då fick vi lägga undan den.. det var jag ju medveten om när jag köpte den så därför köpte jag en superful liten fisk till honom också! Men den var ju inte alls rolig att leka med när man kunde leka med den här stora gosiga grodan...
 
Under hela den här tiden som jag varit hemma har dert stått ett mycket märkligt paket inne på mitt rum, eller ja där jag sover. vi har kallat det "what-tha-fakk-paketet" för det har en så konstig form och saknar etikett. Jag och Oliver var övertygade om att det var ett paket från pappa till mamma: MEN tydligen var det ett paket från mamma och pappa TILL OLIVER????
 
Mycket snopet! Och roligt!!! Det innehöll en elbas!! Det var han nog inte beredd på överhuvudtaget och inte vi heller. Så hilmla roligt!
 
Efter julklappsöppningen blev det dags för gröt! Lena hade gjort vanlig gröt och risalamalta. Jag tog lite av varje! Risalamalta är ju såååå gott.. asså löjligt gott.. tyvärr blir man ju sjukt mätt. Till gröten bjöd jag på mina saffranskakor med hallonsylt, de var uppskattade!
 
Jag blev supermätt efter gröten och lägligt nog skulle Zazze ut på pinkerunda då.. så jag följde med och luftade kropp och knopp i vinterkylan! Så himla mysigt att vi trtos allt fick en vit jul! ODdsen för det var ju typ på 0 innan.. men så blev det det! Verkligen härligt.
 
När vi kom tilbaka från rundan (fortfarande överdrivet mätt) så dukade jag upp till gottebord med allt julgodis som jag gjorde förra helgen! Tyvärr gick det inte åt så mycket som jag hoppades på, men det var uppskattat i alla fall! Övriga var ju minst lika mätta som jag liksom.. man kan ju inte äta hur mycket som hlest, även om mna vill. Magen säger ju stopp till slut!
 
Zazze däckade först av alla! Det blev lite sällskapsspelande i en hörna medan vi hade på "Tomten är far till alla barnen" på tvn. Den filmen är för himla knäpp. Men bra.
 
Vid 22-tiden började gästerna avlägsna sig. Vi i kärnfamiljen kolade klart på filmen sen hoppade allesammans i säng! Jag har gått och blivit mer eller mindre döv på båda mina öron så jag sov som en sten. Rätt skönt att vara döv i det avseendet: en bomb hade kunnat slå ner och jag hade inteh ört det. Typ. Tur jag ska skölja öronen på torsdag asså.
 
Imorse sov vi till typ halv tio! Sååå skönt. Och innan idag tog jag alltså en tupplur. Julafton tar på krafterna! Men det var väldigt trevligt tycker jag ❤
 
Tänk att nu är jag ledig fram till 2:e januari! Så skönt! Fast vad ska man göra med all tiden.. typ!❤ Kommer nog på nåt, tiden tickar ju på rätt bra ändå vare sig man vill det eller ej.
 
Kram på er! Hoppas ni också hade en fin julafton ❤
#1 - - Mamma:

Fina bilder ❤️🎄😍

Till top