J E N N I F E E R G E

Paj med getost och soltorkade tomater

Glutenfri matlagning, Matpajer, Vegetariskt Permalink2
Asså låter det inte gott eller??? Jag ääääääääälskar getost, asså älskar älskar, särskilt när den är varm och smältig, och jag har såå länge velat prova detta receptet! Så nu har jag äntligen gjort det! Och jag blev inte besivken om man säger som så. Detta bjöd jag även på på mitt kalas och det blev populärt!
 
Till 1 mumsig paj behöver du:
2 st färska broccolibuketter
2 gula lökar
1 röd lök
100 g soltorkade marinerade tomater
3 ägg
2 dl mjölk
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
150 g chèvre
2-3 msk hackade valnötter
 
Men först behöver du ju göra en pajdeg! Ingen paj utan pajskal... så här nedan har jag lite olika alternativ ni kan välja på:
 
 
Asså med tanke på hur MYCKET pajdegsrecept jag har så är det väl ett ganska tydligt tecken på min kärlek till paj??
 
Så nu när vi har en pajdeg så sköljer vi broccolin och delar upp den i mindre buketter. Koka upp vatten med salt och lägg i broccolin. Känn efter med en sticka när den är färdig, den ska vara mjuk!
 
Skär löken i klyftor och grovhacka tomaterna (där du har hällt av spadet och låtit dem rinna av lite).
 
Vispa ihop ägg, mjölk, salt och peppar! Lägg i grönsakerna i ditt pajskal och häll över äggsmeten. Lägg på chèvreosten i skivor och strö över valnötter.
 
Därefter är det skjuts in i ugnen! Grädda den i mitten av ugenn på 200 grader i 40-50 grader. Passa den så den inte blir för mörk!
 
Asså den blev sååå god! Som ni ser så blev där chèvre över typ hela pajen.. mmm.. servera med sallad till!
 
Chèvre och valnötter är verkligen en bra kombination, sen satt det fint med lite kokt broccoli och lök till. Jag fick broccoli över så det hade jag också till vid sidan av, mycket mycket gottigt!
 
Pajen går ju även att förbereda för den som vill och så kan man ju givetvis äta den kall också. Sa jag att jag älskar paj?? JAG ÄLSKAR PAJ!!
 
Men nu är alla mina pajrester från kalaset sluuuut! Får kanske ha lite paj-stopp nu ett tag så jag inte föräter mig.. nu tänkte jag förbereda morgondagens matlåda: makaroner och hemmagjorda köttaaabollar! MomZZZ!! Plus sallad och senap till såklart. Ibland kan det inte bli bättre än något så enkelt! Rekommenderar verkligen er att steka upp ett gäng köttbullar och frysa in.. så kan man bara ta fram och micra eller steka upp när man är sugen. Perfekt!
 
Puss på er! Jobbiga dagar i skolan men vi kämpar på.. snart är vi äntligen tillbaka i Lund igen med mindre pendlingstid!!
#1 - - Mamma:

Jaaaa! Tack för receptet! Ska jag prova 😋😋när kommer recept på kycklingpaj och pestopaj? Eller fanns dom redan på bloggen? 🧐

#2 - - Lena:

Vilken pajdeg hade du? Tyckte den var så god och ”luftig”, inte kompakt som vissa degar är. Kanske blir mindre kompakt när den är glutenfri?

Svar: Jag hade den som heter ”glutenfri pajdeg med kesella”! Jaa asså det kanske är så för jag gillar själv glutenfri pajdeg mycket mer än vanlig med vetemjöl 😳🧐 det är typ värt att köpa glutenfritt mjöl bara för det hehe 😁😁😁
jennifeerge.blogg.se

Till top