J E N N I F E E R G E

Broccolisoppa

Glutenfri matlagning, Soppor, Vegetariskt Permalink0
 
 
Egentligen skulle vi äta fil och macka idag, men efter att ha kommit hem efter träningen och ha duschat var jag bara supersugen på soppa. Jaaa, löjligt soppsugen var jag helt enkelt och jag kände mig tvungen att leta reda på nåt recept.. vilket som helst för jag menar, några soppingredienser måste vi ju ha hemma och dessutom kan man göra soppa på nästan vad som helst... på spikar till exempel!.. haha kanske inte men när jag var liten och jag och Oliver sov hos mormor hade hon en sagobok där Kajsa Anka kokade soppa på en spik. Den var jättebra och jag blev ALLTID sugen på soppa av någon anledningen när vi läste den. Trots att jag inte gillade det!
 
Hur som helst: soppan blev faktiskt väldigt god. Och jag blev väldigt mätt!
 
Till 4 personer behöver du:
1 gul lök
1 purjolök
Olivolja
ca 500 g färsk eller frusen broccoli
6 potatisar
ca 8-10 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 dl matlagningsgrädde
Salt
Peppar
 
Börja med att hacka purjolöken och den gula löken.Skala potatisen och skär den i tunna skivor. Skölj broccolin och dela de små buketterna.
 
Fräs de två lökarna i olivolja på svag värme i en stoooor gryta - de får inte ta färg av stekningen. Häll därefter i potatisen och purjolöken. Häll på vatten och buljongtärning och låt soppan koka upp.
 
Låt sedan soppan koka under lock på låg medelvärme i ca 30 minuter.
 
 
När soppan sen har kokat klart kan man välja mellan att antingen servera den som den är eller att mixa den så att den blir slät.. jag vill ju gärna äta mina broccolisar hela så jag lät den vara. Men innan det är serveringsdax på riktigt är det lite kvar att göra!
 
Häll i matlagningsgrädde i soppan och krydda med salt och peppar. För färgens skull hällde jag i lite gurkmeja - innan jag tog gurkmejan var soppan tråkigt mjölkvit men nu fick den en väldigt fin gul färg! Gurkmeja kan användas till lite allt möjligt, jag använder det sällan men just när jag såg den hemska färgen på soppan kom jag genast att tänka på denna lilla krydda!
 
 
Ja äta fick jag göra själv eftersom mina syskon redan ätit annan mat (ni trodde väl inte de skulle vilja ha min soppa?!) och då mina föräldrar var ute och sprang. Men det gjorde inget.
 
Soppan var faktiskt supergod! Och jag var tvungen att äta bröd till - och doppa i soppan. Supergott.. och enkelt! :) :)
 
Till top