J E N N I F E E R G E

Pumpakaka med mumzig fråsting

Glutenfri bakning, Mjuka kakor Permalink0
 
Igår bakade jag en supergod kaka! Jag har tänkt baka den länge, har haft aaaalla ingredisner hemma men inte blivit färdig...... men så igår. Fick jag tummen ur och gjorde den! Sååå nöjd. Det är en pumpakaka från icas tidnig buffé. Jag gjorde den glutenfri rakt av och det blev faktiskt bra!! Den blev saftig och god, inte torr alls som det ibland kan bli när det är glutenfritt. Perfa!
 
Till en stor tjockisfiniskakis behöver du:
4 ägg
3½ dl strösocker
4 dl finriven pumpa (jag tog butternut)
1 dl neutral rapsolja
4 dl glutenfri mjölblandning
1 ½ tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 msk malen kanel
½ tsk malen kardemumma
½ tsk salt
500 g philadelphia (fast jag tog bara 200 och det gick bra!!)
250 g mascarpone
3 msk florsocker
1 tsk finrivet apelsinskal
1 msk färskpressad apelsinjuice
 
Mmhmmm mhjmjj och den rutinerade bagaren märker genast att där råder vissa likheter med morotskaka och jag kan bara instämma: visst gör det! Men detta är ändå inte riktigt samma sak, visade det sig när vi smakade den!
 
 
Börja med att vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt pumpisen och rapsoljan.
 
Blanda den glutenfria mjölblandningen med bakpulver, bikarbonat, kanel, kardemumma och salt. Rör ner allt detta i äggvispet! Häl smeten i en bakpappersklädd form, ca 30x20 cm. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 45 min på 175 grader. Låt den sen svalna.
 
Och när kakan har svalnat är det tajm för fråååsting! Då vispar du ostarna med varandra så det blir luftigt och mysigt. Vispa sen ner florsocker, apelsinskal och juice. Bred fråååstingen på kagan och ha sedan lite finrivet apelsinskal över som jaa dekoratzione!
 
Voila: din kaka är nu redo att förtäras på finaste porslin i finaste hem med finaste silversked i din finaste lilla söta mun.
 
 
Som sagt: väldigt god och om du gillar morotskaka gillar du garanterat denna! Men den är inte samma sak utan en annan smak men ändå samma på sätt och vis. Smaka så kommer du förstå min vän.
 
Där blev en del över (jag tog med mig formen hem till mami och papi så mumsade vi på den tillsammans. Tilda vågade/ville inte smaka.........) som jag har frusit in! Men eeen liten fin bit har jag sparat till mig själv som jag tror jag ska ta i detta nu faktiskt. Och lägga mig i sängen med... mmmm..
 
Imorgon är det praktik igen. Känns rätt okej. Jag har kommit en bra bit på min uppgift, jag känner mig i fas och i form (så mycket i form som jag kan liksom) och innan fick jag en snilleblixt i min uppgift och bara YESSS det sitter i mig fortfarande I GOT THE FÖRMÅGA THE POWER THE CAPACITY att skriva den här f örbannade uppgiften och få godkänt (eftersom man bara kan få det är det inte mycket mer man kan begära).
 
Kämpa! Och baga nu kagan för hilvede.
Till top